Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-03-2009 | Empirical Research | Uitgave 3/2009

Journal of Youth and Adolescence 3/2009

The Role of Violent Media Preference in Cumulative Developmental Risk for Violence and General Aggression

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 3/2009
Auteurs:
Paul Boxer, L. Rowell Huesmann, Brad J. Bushman, Maureen O’Brien, Dominic Moceri

Abstract

The impact of exposure to violence in the media on the long-term development and short-term expression of aggressive behavior has been well documented. However, gaps in this literature remain, and in particular the role of violent media exposure in shaping violent and other serious antisocial behavior has not been investigated. Further, studies of violent media effects typically have not sampled from populations with confirmed histories of violent and/or nonviolent antisocial behavior. In this study, we analyzed data on 820 youth, including 390 juvenile delinquents and 430 high school students, to examine the relation of violent media use to involvement in violence and general aggression. Using criterion scores developed through cross-informant modeling of data from self, parent/guardian, and teacher/staff reports, we observed that childhood and adolescent violent media preferences contributed significantly to the prediction of violence and general aggression from cumulative risk totals. Findings represent a new and important direction for research on the role of violent media use in the broader matrix of risk factors for youth violence.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2009

Journal of Youth and Adolescence 3/2009 Naar de uitgave