Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

21-04-2018 | Original Article | Uitgave 6/2018 Open Access

Child Psychiatry & Human Development 6/2018

The Role of Self-reports and Behavioral Measures of Interpretation Biases in Children with Varying Levels of Anxiety

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 6/2018
Auteurs:
Anke M. Klein, Emmelie Flokstra, Rianne van Niekerk, Steven Klein, Ronald M. Rapee, Jennifer L. Hudson, Susan M. Bögels, Eni S. Becker, Mike Rinck

Abstract

We investigated the role of self-reports and behavioral measures of interpretation biases and their content-specificity in children with varying levels of spider fear and/or social anxiety. In total, 141 selected children from a community sample completed an interpretation bias task with scenarios that were related to either spider threat or social threat. Specific interpretation biases were found; only spider-related interpretation bias and self-reported spider fear predicted unique variance in avoidance behavior on the Behavior Avoidance Task for spiders. Likewise, only social-threat related interpretation bias and self-reported social anxiety predicted anxiety during the Social Speech Task. These findings support the hypothesis that fearful children display cognitive biases that are specific to particular fear-relevant stimuli. Clinically, this insight might be used to improve treatments for anxious children by targeting content-specific interpretation biases related to individual disorders.

Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2018

Child Psychiatry & Human Development 6/2018 Naar de uitgave