Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

11-12-2015 | Original Paper | Uitgave 5/2016

Journal of Child and Family Studies 5/2016

The Role of Parental Achievement Goals in Predicting Autonomy-Supportive and Controlling Parenting

Tijdschrift:
Journal of Child and Family Studies > Uitgave 5/2016
Auteurs:
Geneviève A. Mageau, Julien S. Bureau, Francis Ranger, Marie-Pier Allen, Bart Soenens

Abstract

Although autonomy-supportive and controlling parenting are linked to numerous positive and negative child outcomes respectively, fewer studies have focused on their determinants. Drawing on achievement goal theory and self-determination theory, we propose that parental achievement goals (i.e., achievement goals that parents have for their children) can be mastery, performance-approach or performance-avoidance oriented and that types of goals predict mothers’ tendency to adopt autonomy-supportive and controlling behaviors. A total of 67 mothers (aged 30–53 years) reported their goals for their adolescent (aged 13–16 years; 19.4 % girls), while their adolescent evaluated their mothers’ behaviors. Hierarchical regression analyses showed that parental performance-approach goals predict more controlling parenting and prevent acknowledgement of feelings, one autonomy-supportive behavior. In addition, mothers who have mastery goals and who endorse performance-avoidance goals are less likely to use guilt-inducing criticisms. These findings were observed while controlling for the effect of maternal anxiety.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2016

Journal of Child and Family Studies 5/2016 Naar de uitgave