Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-05-2009 | Empirical Research | Uitgave 5/2009

Journal of Youth and Adolescence 5/2009

The Role of Mothers’ and Adolescents’ Perceptions of Ethnic-racial Socialization in Shaping Ethnic-racial Identity Among Early Adolescent Boys and Girls

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 5/2009
Auteurs:
Diane Hughes, Carolin Hagelskamp, Niobe Way, Monica D. Foust

Abstract

The current study examined relationships between adolescents’ and mothers’ reports of ethnic-racial socialization and adolescents’ ethnic-racial identity. The sample included 170 sixth graders (49% boys, 51% girls) and their mothers, all of whom identified as Black, Puerto Rican, Dominican, or Chinese. Two dimensions of ethnic-racial socialization (cultural socialization and preparation for bias) were evaluated alongside three dimensions of ethnic-racial identity (exploration, affirmation and belonging, and behavioral engagement). Mothers’ reports of their cultural socialization predicted adolescents’ reports, but only adolescents’ reports predicted adolescents’ ethnic-racial identity processes. Mothers’ reports of preparation for bias predicted boys’ but not girls’ reports of preparation for bias. Again, only adolescents’ reports of preparation for bias predicted their ethnic-racial identity. Thus, several gender differences in relationships emerged, with mothers’ and adolescents’ perceptions of cultural socialization, in particular, playing a more important role in girls’ than in boys’ identity processes. We discuss the implications of these findings for future research.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2009

Journal of Youth and Adolescence 5/2009 Naar de uitgave