Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-04-2015 | Uitgave 3/2015

Journal of Abnormal Child Psychology 3/2015

The Role of Individual and Collective Moral Disengagement in Peer Aggression and Bystanding: A Multilevel Analysis

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 3/2015
Auteurs:
Gianluca Gini, Tiziana Pozzoli, Kay Bussey
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s10802-014-9920-7) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

This study investigates the relationships between individual and collective moral disengagement and aggression-related behaviors (peer aggression, defending, and passive bystanding) among 918 adolescents (55.8 % boys; M age = 14.1 years, SD = 1.1). Hierarchical linear modeling showed that, at the individual level, aggressive behavior was significantly explained by both individual moral disengagement and student perceived collective moral disengagement, which was also positively associated with defending. Student perceived collective moral disengagement moderated the link between individual moral disengagement and peer aggression. At the class level, classroom collective moral disengagement explained between-class variability in all the three aggression-related behaviors. These results extend previous research by demonstrating the role of collective moral disengagement at the individual and the class levels and have potential implications for interventions.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Extra materiaal
ESM 1 (DOC 30 kb)
10802_2014_9920_MOESM1_ESM.doc
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2015

Journal of Abnormal Child Psychology 3/2015 Naar de uitgave