Although the development of the field of reading has been impressive, there are a number of issues that still require much more attention. One of these concerns the variability of skilled reading within the individual. This paper explores the topic in three ways: (1) it quantifies the extent to which, two factors, the specific reading task (comprehension vs. word verification) and the format of reading material (sentence vs. passage) influence the temporal aspects of reading as expressed in word-viewing durations; (2) it examines whether they also affect visuomotor aspects of eye-movement control; and (3) determine whether they can modulate local lexical processing. The results reveal reading as a dynamic, interactive process involving semi-autonomous modules, with top-down influences clearly evident in the eye-movement record.
Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:
BSL Psychologie Totaal
Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.
The role of global top-down factors in local eye-movement control in reading
Auteurs:
Ralph Radach Lynn Huestegge Ronan Reilly
Publicatiedatum
01-11-2008
DOI
https://doi.org/10.1007/s00426-008-0173-3
Uitgeverij
Springer-Verlag
Tijdschrift
Psychological Research
An International Journal of Perception, Attention, Memory, and Action
Uitgave 6/2008
Print ISSN: 0340-0727
Elektronisch ISSN: 1430-2772