Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

22-07-2016 | Original Paper | Uitgave 10/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 10/2016

The Role of Attention in Somatosensory Processing: A Multi-trait, Multi-method Analysis

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 10/2016
Auteurs:
Ericka L. Wodka, Nicolaas A. J. Puts, E. Mark Mahone, Richard A. E. Edden, Mark Tommerdahl, Stewart H. Mostofsky

Abstract

Sensory processing abnormalities in autism have largely been described by parent report. This study used a multi-method (parent-report and measurement), multi-trait (tactile sensitivity and attention) design to evaluate somatosensory processing in ASD. Results showed multiple significant within-method (e.g., parent report of different traits)/cross-trait (e.g., attention and tactile sensitivity) correlations, suggesting that parent-reported tactile sensory dysfunction and performance-based tactile sensitivity describe different behavioral phenomena. Additionally, both parent-reported tactile functioning and performance-based tactile sensitivity measures were significantly associated with measures of attention. Findings suggest that sensory (tactile) processing abnormalities in ASD are multifaceted, and may partially reflect a more global deficit in behavioral regulation (including attention). Challenges of relying solely on parent-report to describe sensory difficulties faced by children/families with ASD are also highlighted.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 10/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 10/2016 Naar de uitgave