Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

14-08-2015 | Original Paper | Uitgave 12/2015

Journal of Autism and Developmental Disorders 12/2015

The Relationship Between Subthreshold Autistic Traits, Ambiguous Figure Perception and Divergent Thinking

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 12/2015
Auteurs:
Catherine Best, Shruti Arora, Fiona Porter, Martin Doherty

Abstract

This research investigates the paradox of creativity in autism. That is, whether people with subclinical autistic traits have cognitive styles conducive to creativity or whether they are disadvantaged by the implied cognitive and behavioural rigidity of the autism phenotype. The relationship between divergent thinking (a cognitive component of creativity), perception of ambiguous figures, and self-reported autistic traits was evaluated in 312 individuals in a non-clinical sample. High levels of autistic traits were significantly associated with lower fluency scores on the divergent thinking tasks. However autistic traits were associated with high numbers of unusual responses on the divergent thinking tasks. Generation of novel ideas is a prerequisite for creative problem solving and may be an adaptive advantage associated with autistic traits.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 12/2015

Journal of Autism and Developmental Disorders 12/2015 Naar de uitgave