Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-07-2012 | Uitgave 5/2012

Journal of Abnormal Child Psychology 5/2012

The Relations among Maternal Depressive Disorder, Maternal Expressed Emotion, and Toddler Behavior Problems and Attachment

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 5/2012
Auteurs:
Julie A. Gravener, Fred A. Rogosch, Assaf Oshri, Angela J. Narayan, Dante Cicchetti, Sheree L. Toth

Abstract

Direct and indirect relations among maternal depression, maternal Expressed Emotion (EE: Self- and Child-Criticism), child internalizing and externalizing symptoms, and child attachment were examined. Participants were mothers with depression (n = 130) and comparison mothers (n = 68) and their toddlers (M age = 20 mo.; 53% male). Assessments included the Diagnostic Interview Schedule (maternal depression); the Five Minute Speech Sample (EE); the Child Behavior Checklist (toddler behavior problems); the Strange Situation (child attachment). Direct relations were significant linking: 1) maternal depression with both EE and child functioning; 2) Child-Criticism with child internalizing and externalizing symptoms; 3) Self-Criticism with child attachment. Significant indirect relations were found linking maternal depression with: 1) child externalizing behaviors via Child-Criticism; 2) child internalizing behaviors via Self- and Child-Criticism; and 3) child attachment via Self-Criticism. Findings are consistent with a conceptual model in which maternal EE mediates relations between maternal depression and toddler socio-emotional functioning.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2012

Journal of Abnormal Child Psychology 5/2012 Naar de uitgave