Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-05-2014 | Original Paper | Uitgave 5/2014

Journal of Autism and Developmental Disorders 5/2014

The Reciprocal Relationship of ASD, ADHD, Depressive Symptoms and Stress in Parents of Children with ASD and/or ADHD

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 5/2014
Auteurs:
Daphne J. van Steijn, Anoek M. Oerlemans, Marcel A. G. van Aken, Jan K. Buitelaar, Nanda N. J. Rommelse

Abstract

This study investigated the role of parental Autism spectrum disorder (ASD), attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD), and depressive symptoms on parenting stress in 174 families with children with ASD and/or ADHD, using generalized linear models and structural equation models. Fathers and mothers reported more stress when parenting with their child with ASD and/or ADHD than when parenting with the unaffected sibling; they also experienced more stress than a norm population. Depressive symptoms were most pronounced in the parents of children with ASD and ASD+ADHD. Spouse correlations were found for ASD, depression, and parenting stress. Paternal ASD and maternal ADHD symptoms were related to increased parenting stress, and parental ADHD symptoms with depressive symptoms and parenting stress. The results highlight the increased burden of raising a child with ASD and/or ADHD and the reciprocal relationship this has with parents’ ASD, ADHD, and depressive symptoms, and levels of stress.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2014

Journal of Autism and Developmental Disorders 5/2014 Naar de uitgave