Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-11-2009 | Original Paper | Uitgave 10/2009

Journal of Youth and Adolescence 10/2009

The Quality of Mentoring Relationships and Mentoring Success

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 10/2009
Auteurs:
Limor Goldner, Ofra Mayseless

Abstract

The quality of the relationships that mentors forge with their protégés is assumed to significantly affect the success of mentoring interventions. Building on previous research, this study examined the association between relationship qualities and protégé functioning. Multiple reporters (e.g., mentors, protégés and teachers) were used in a prospective research design spanning eight months in Israel’s largest mentoring program—Perach. The sample consisted of 84 protégés ranging in age from 8 to 13 years (M = 10.75). Qualities in the mentoring relationship such as closeness, dependency and unrealistic expectations for the continuation and deepening of the relationship, beyond the planned period, were positively associated with the children’s social and academic adjustment, and contributed to perceived academic competence, social support and wellbeing. Generalization of positive mentoring experiences to other relationships (such as the mother–child relationship) and the role of unrealistic expectations and dependency as key elements are considered. Implications of the findings for research and mentoring intervention are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 10/2009

Journal of Youth and Adolescence 10/2009 Naar de uitgave