Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

15-02-2017 | Empirical Research | Uitgave 11/2017

Journal of Youth and Adolescence 11/2017

The Potential Protective Role of Peer Relationships on School Engagement in At-Risk Adolescents

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 11/2017
Auteurs:
Jacqueline O. Moses, Miguel T. Villodas

Abstract

Negative outcomes associated with adverse childhood experiences are well established, but little is known about protective factors that could promote positive adjustment among high-risk youth. This study examined the potential protective role of positive peer relationships in the association between adverse childhood experiences and school engagement among at-risk adolescents. Data were collected prospectively from birth until age 16 from 831 diverse adolescents (52.6% female; 54% African American, 24% Caucasian) who were at-risk for family violence and their caregivers. The significant and negative associations between adversities and school engagement outcomes at age 16 were mitigated by peer intimacy and companionship and exacerbated by peer conflict. The findings underscore the importance of fostering positive peer relationships for improving school engagement among at-risk adolescents.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 11/2017

Journal of Youth and Adolescence 11/2017 Naar de uitgave