Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-07-2008 | Uitgave 5/2008

Journal of Abnormal Child Psychology 5/2008

The Positive Illusory Bias: Do Inflated Self-Perceptions in Children with ADHD Generalize to Perceptions of Others?

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 5/2008
Auteurs:
Nicole M. Evangelista, Julie S. Owens, Catherine M. Golden, William E. Pelham Jr.

Abstract

This study examined whether children with symptoms of attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) demonstrate positive illusory perceptions of their own competence and others’ competence. Participants (67 children with ADHD symptoms; 40 non-ADHD children) completed the Self-Perception Profile for Children and rated actors’ competence in videos clips where inconsistent cues of performance had to be integrated in order to determine the actor’s competence. Teachers completed the Teacher Rating Scale of Child’s Actual Behavior. Children with ADHD symptoms overestimated their own competence relative to teachers’ estimates in all domains significantly more than non-ADHD children. There were no significant group differences in perceptions of others’ competence. Findings suggest that positive illusions are exclusive to perceptions of self and do not extend to perceptions of others.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2008

Journal of Abnormal Child Psychology 5/2008 Naar de uitgave