Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Neuropraxis 4/2019

16-07-2019 | Artikel

The Origins of Musicality: Inspiratie voor de neurowetenschap

Auteur: Peter van Domburg

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 4/2019

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Beschouwingen over muziek en hersenen zijn heel actueel, maar zelden wordt stilgestaan bij de vraag waaróm onze hersenen zo ‘gevoelig’ zijn voor muziek. Vooral deze vraag houdt de hoogleraar muziekcognitie Henkjan Honing bezig. Zijn inzet heeft geleid tot een internationaal multidisciplinair onderzoeksprogramma. De voorlopige resultaten van dit onderzoek zijn samengevat in een recent verschenen overzichtswerk The Origins of Musicality. Het is een doorwrochte verzameling van recent verworven wetenschappelijke inzichten, die uitnodigen tot een interpretatie en voorlopig antwoord op die voor de neurowetenschappen intrigerende vraag.
Voetnoten
1
Het is aardig om hier te wijzen op de etymologische achtergrond van de woorden ‘motiveren’ en ‘enthousiasmeren’. Terwijl het woord ‘motiveren’ nog verwijst naar een ‘beweeg-reden’, krijgt het woord ‘enthousiasmeren’ al een magische lading, door de invloed van God te suggereren in de Griekse oorsprong ‘en-theos’.
 
2
Het cerebellum toont daarentegen juist activiteit als van de voorspelbare maat wordt afgeweken en naar een motorisch alternatief moet worden gezocht.
 
Literatuur
1.
go back to reference Prins J, Teeuwen M, redactie. Harmonisch labyrint. De muziek van de kosmos in de westerse wereld. Hilversum: Verloren; 2007. Prins J, Teeuwen M, redactie. Harmonisch labyrint. De muziek van de kosmos in de westerse wereld. Hilversum: Verloren; 2007.
2.
go back to reference Honing H‑J. Iedereen is muzikaal. Wat wij weten over het luisteren naar muziek. Amsterdam: Nieuw Amsterdam; 2009. Honing H‑J. Iedereen is muzikaal. Wat wij weten over het luisteren naar muziek. Amsterdam: Nieuw Amsterdam; 2009.
3.
go back to reference Honing H‑J, redactie. The origins of musicality. Cambridge: MIT Press; 2018. Honing H‑J, redactie. The origins of musicality. Cambridge: MIT Press; 2018.
4.
go back to reference Spiering H. Verslaafd aan de beat. NRC Handelsblad, W6–W7; 17–18 Nov 2018. Spiering H. Verslaafd aan de beat. NRC Handelsblad, W6–W7; 17–18 Nov 2018.
5.
go back to reference Kwon H, Sasaki JY. Gene-culture interactions. Toward an explanatory framework. Cambridge: Cambridge University Press; 2019. Kwon H, Sasaki JY. Gene-culture interactions. Toward an explanatory framework. Cambridge: Cambridge University Press; 2019.
6.
go back to reference Salimpoor VN, Zald DH, Zatorre RJ, Dagher A, McIntosh AR. Predictions and the brain: How musical sounds become rewarding. Trends Cogn Sci. 2015;19(2):86–91.CrossRefPubMed Salimpoor VN, Zald DH, Zatorre RJ, Dagher A, McIntosh AR. Predictions and the brain: How musical sounds become rewarding. Trends Cogn Sci. 2015;19(2):86–91.CrossRefPubMed
7.
Metagegevens
Titel
The Origins of Musicality: Inspiratie voor de neurowetenschap
Auteur
Peter van Domburg
Publicatiedatum
16-07-2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 4/2019
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/s12474-019-00228-0

Andere artikelen Uitgave 4/2019

Neuropraxis 4/2019 Naar de uitgave

EditorialNotes

Woorden vooraf