Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

16-01-2018 | Original Article | Uitgave 1/2020

Psychological Research 1/2020

The influence of passionate love on self–other discrimination during joint action

Tijdschrift:
Psychological Research > Uitgave 1/2020
Auteurs:
Virginie Quintard, Stéphane Jouffre, Jean-Claude Croizet, Cedric A. Bouquet

Abstract

Prior research on romantic relationships suggests that being in love involves a blurring of self–other cognitive boundaries. However, this research has focused so far on conceptual self-representation, related to the individual’s traits or interests. The present study tested the hypothesis that passionate love involves a reduced discrimination between the self and the romantic partner at a bodily level, as indexed by an increased Joint Simon effect (JSE), and we further examined whether this self–other discrimination correlated with the passion felt for the partner. As predicted, we found an increased JSE when participants performed the Joint Simon Task with their romantic partner compared with a friend of the opposite sex. Providing support for the self-expansion model of love (Aron and Aron in Pers Relatsh 3(1):45–58, 1996), this result indicates that romantic relationships blur the boundaries between the self and the romantic partner at a bodily level. Furthermore, the strength of romantic feelings was positively correlated with the magnitude of the JSE when sharing the task with the romantic partner.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2020

Psychological Research 1/2020 Naar de uitgave