Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

31-12-2014 | Original Article | Uitgave 1/2016

Psychological Research 1/2016

The influence of attention toward facial expressions on size perception

Tijdschrift:
Psychological Research > Uitgave 1/2016
Auteurs:
Jeong-Won Choi, Kiho Kim, Jang-Han Lee

Abstract

According to the New Look theory, size perception is affected by emotional factors. Although previous studies have attempted to explain the effects of both emotion and motivation on size perception, they have failed to identify the underlying mechanisms. This study aimed to investigate the underlying mechanisms of size perception by applying attention toward facial expressions using the Ebbinghaus illusion as a measurement tool. The participants, female university students, were asked to judge the size of a target stimulus relative to the size of facial expressions (i.e., happy, angry, and neutral) surrounding the target. The results revealed that the participants perceived angry and neutral faces to be larger than happy faces. This finding indicates that individuals pay closer attention to neutral and angry faces than happy ones. These results suggest that the mechanisms underlying size perception involve cognitive processes that focus attention toward relevant stimuli and block out irrelevant stimuli.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2016

Psychological Research 1/2016 Naar de uitgave