Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

26-04-2017 | Original Paper | Uitgave 7/2017

Journal of Autism and Developmental Disorders 7/2017

The Effects of Early Language on Age at Diagnosis and Functioning at School Age in Children with Autism Spectrum Disorder

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 7/2017
Auteurs:
Anthony Goodwin, Nicole L. Matthews, Christopher J. Smith

Abstract

Research suggests that toddlers with no language delay (NLD) should have better outcomes than those with language delay (LD). However, the predictive utility of language milestones relative to co-varying factors such as age at diagnosis, IQ, and ASD symptomatology is unclear. This study compared school-aged children with ASD and NLD (n = 59) to a well-matched group with ASD and LD (n = 59). The LD group was diagnosed at younger ages and their historical ASD symptoms were more severe than the NLD group. The groups were similar in current ASD symptoms and adaptive functioning at school age. Language milestones were correlated with adaptive functioning, but IQ and social symptoms of ASD were stronger predictors of functioning at school age. Therefore, language milestones may not be the best indicators of prognosis for children who are diagnosed after toddlerhood.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 7/2017

Journal of Autism and Developmental Disorders 7/2017 Naar de uitgave