Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-08-2015 | Original Paper | Uitgave 8/2015

Journal of Autism and Developmental Disorders 8/2015

The Effects of DSM-5 Criteria on Number of Individuals Diagnosed with Autism Spectrum Disorder: A Systematic Review

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 8/2015
Auteurs:
Isaac C. Smith, Brian Reichow, Fred R. Volkmar
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s10803-015-2423-8) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

A growing body of research has raised concerns about the number of individuals diagnosed with autism spectrum disorder (ASD) according to DSM-IV-TR who may no longer qualify for diagnoses under the new DSM-5 criteria, published in May 2013. The current study systematically reviews 25 articles evaluating samples according to both DSM-IV-TR and DSM-5 ASD criteria. Consistent with previous reviews, the majority of included studies indicated between 50 and 75 % of individuals will maintain diagnoses. We conducted visual analyses of subgroups using harvest plots and found the greatest decreases among high-functioning populations with IQs over 70 and/or previous diagnoses of PDD-NOS or Asperger’s disorder. We discuss the potential research and clinical implications of reduced numbers of individuals diagnosed with ASD.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Extra materiaal
Supplementary material 1 (PDF 137 kb)
10803_2015_2423_MOESM1_ESM.pdf
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 8/2015

Journal of Autism and Developmental Disorders 8/2015 Naar de uitgave