Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

23-03-2017 | Original Article | Uitgave 4/2018

Psychological Research 4/2018

The effects of anxiety and situation-specific context on perceptual–motor skill: a multi-level investigation

Tijdschrift:
Psychological Research > Uitgave 4/2018
Auteurs:
Oliver R. Runswick, André Roca, A. Mark Williams, Neil E. Bezodis, Jamie S. North

Abstract

We examined the effects of anxiety and situation-specific contextual information on attentional, interpretational, and behavioural processes underpinning perceptual–motor performance as proposed by Nieuwenhuys and Oudejans (Psychological Research 76:747–759; Nieuwenhuys, Oudejans, Psychological Research 76:747–759, 2012) using an in situ task. Twelve skilled cricket batsmen played against a skilled spin bowler under conditions manipulated to induce low and high levels of anxiety and the presence of low and high levels of situation-specific context. High anxiety decreased the number of good bat–ball contacts, while high levels of situation-specific context increased the number of times the ball was missed. When under high anxiety, participants employed significantly more fixations of shorter duration to more locations, but the effects of anxiety were restricted to the attentional level only. Situation-specific context affected performance and behavioural measures but not anxiety, cognitive load or perceptual–cognitive processes, suggesting that performance is influenced through different mechanisms from anxiety that are independent of working memory load.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2018

Psychological Research 4/2018 Naar de uitgave