Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-08-2011 | Original Article | Uitgave 4/2011

Child Psychiatry & Human Development 4/2011

The Effectiveness of Parent–Child Interaction Therapy with Depressive Mothers: The Changing Relationship as the Agent of Individual Change

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 4/2011
Auteurs:
Susan G. Timmer, Lareina K. L. Ho, Anthony J. Urquiza, Nancy M. Zebell, Erik Fernandez y Garcia, Deanna Boys

Abstract

This study uses a multi-method approach to investigate the effectiveness of Parent–Child Interaction Therapy (PCIT) in reducing children’s behavior problems when parents report clinical levels of depressive symptoms. Participants were 132 children, 2–7 years of age, and their biological mothers, who either reported low (N = 78) or clinical levels of depressive symptoms (N = 54). Results showed that depressive mothers were likely to report more severe child behavior problems than non-depressive mothers at the pre-treatment assessment, but that depressive mothers reported greater reductions in child behavior problems than non-depressive mothers from pre- to post-treatment. The two groups showed similar levels of observed interaction quality at the pre-treatment assessment (i.e., parent and child emotional availability and parent verbalization patterns) and similar improvements in interaction quality from pre- to post-treatment. The implications of the findings for clinical practice were discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2011

Child Psychiatry & Human Development 4/2011 Naar de uitgave