Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-01-2011 | Uitgave 1/2011

Journal of Abnormal Child Psychology 1/2011

The Dopamine Receptor D4 Gene (DRD4) Moderates Family Environmental Effects on ADHD

Tijdschrift:
Research on Child and Adolescent Psychopathology > Uitgave 1/2011
Auteurs:
Michelle M. Martel, Molly Nikolas, Katherine Jernigan, Karen Friderici, Irwin Waldman, Joel T. Nigg

Abstract

Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) is a prime candidate for exploration of gene-by-environment interaction (i.e., G x E), particularly in relation to dopamine system genes, due to strong evidence that dopamine systems are dysregulated in the disorder. Using a G x E design, we examined whether the DRD4 promoter 120-bp tandem repeat polymorphism, previously associated with ADHD, moderated the effects of inconsistent parenting and marital conflict on ADHD or Oppositional-Defiant Disorder (ODD). Participants were 548 children with ADHD and non-ADHD comparison children and their parents. Homozygosity for the DRD4 promoter 120-bp tandem repeat insertion allele increased vulnerability for ADHD and ODD only in the presence of inconsistent parenting and appeared to increase susceptibility to the influence of increased child self-blame for marital conflict on ADHD inattention. DRD4 genotypes may interact with these proximal family environmental risk factors by increasing the individual’s responsivity to environmental contingencies.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2011

Journal of Abnormal Child Psychology 1/2011 Naar de uitgave