Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-03-2014 | Original Paper | Uitgave 3/2014

Journal of Autism and Developmental Disorders 3/2014

The Autism Mental Status Exam: Sensitivity and Specificity Using DSM-5 Criteria for Autism Spectrum Disorder in Verbally Fluent Adults

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 3/2014
Auteurs:
David Grodberg, Paige M. Weinger, Danielle Halpern, Michael Parides, Alexander Kolevzon, Joseph D. Buxbaum

Abstract

The phenotypic heterogeneity of adults suspected of autism spectrum disorder (ASD) requires a standardized diagnostic approach that is feasible in all clinical settings. The autism mental status exam (AMSE) is an eight-item observational assessment that structures the observation and documentation of social, communicative and behavioral signs and symptoms of ASD. Previous findings indicate high classification accuracy when compared to the autism diagnostic observation schedule in a non-stratified population of high-risk patients suspected of having ASD. This protocol investigates the sensitivity and specificity of AMSE scores using DSM-5 criteria for ASD in a sample of high-risk verbally fluent adults. Findings indicate an optimized sensitivity of 0.91 and a specificity of 0.93 for this group. Because of its high clinical utility, the AMSE holds promise as a diagnostic assessment tool that can support one’s clinical diagnosis of ASD in high-risk adults.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2014

Journal of Autism and Developmental Disorders 3/2014 Naar de uitgave