Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

30-01-2015 | Uitgave 1/2016

Journal of Abnormal Child Psychology 1/2016

The Association of Parent Mindfulness with Parenting and Youth Psychopathology Across Three Developmental Stages

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 1/2016
Auteurs:
Justin Parent, Laura G. McKee, Jennifer N. Rough, Rex Forehand

Abstract

The primary purpose of the current study was to test a model examining the process by which parent dispositional mindfulness relates to youth psychopathology through mindful parenting and parenting practices. The universality of the model across youth at three developmental stages was examined: young childhood (3–7 years; n = 210), middle childhood (8–12 years; n = 200), and adolescence (13–17 years; n = 205). Overall, participants were 615 parents (55 % female) and one of their 3-to-17 year old children (45 % female). Parents reported on their dispositional mindfulness, mindful parenting, positive and negative parenting practices and their child’s or adolescent’s internalizing and externalizing problems. Consistent findings across all three developmental stages indicated that higher levels of parent dispositional mindfulness were indirectly related to lower levels of youth internalizing and externalizing problems through higher levels of mindful parenting and lower levels of negative parenting practices. Replication of these findings across families with children at different developmental stages lends support to the generalizability of the model.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2016

Journal of Abnormal Child Psychology 1/2016 Naar de uitgave