Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-09-2016 | Onderzoek | Uitgave 7/2016

TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde 7/2016

Tevredenheid over het beoordelingsgesprek met de verzekeringsarts in de Ziektewet

Tijdschrift:
TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde > Uitgave 7/2016
Auteurs:
Sandra Erends, Jerry Spanjer
Belangrijke opmerkingen
S. Erends en J. Spanjer zijn verzekeringsarts bij UWV. Correspondentieadres: sandra.erends@uwv.nl
Literatuur is op aanvraag verkrijgbaar bij de redactie, tbvredactie@bsl.nl.

Samenvatting

Doel:

Doel van dit onderzoek is inzicht te krijgen in 1. de tevredenheid van cliënten over een ziektewetbeoordelingsgesprek met een verzekeringsarts. 2. Of het uitkomen van verwachtingen over het beoordelingsgesprek en de uitkomst daarvan samenhangt met de tevredenheid. 3. Welke factoren verder een rol spelen bij de tevredenheid over het beoordelingsgesprek.

Methode:

Middels vragenlijstonderzoek werden gegevens verzameld voor en na het beoordelingsgesprek. 133 van de 292 benaderde cliënten (45,5%), die voor een eerste ziektewetbeoordelingsgesprek bij de verzekeringsarts kwamen, retourneerden de vragenlijsten.

Resultaten:

Het gemiddelde tevredenheidscijfer was 7,4 over alle respondenten ten aanzien van het ziektewetbeoordelingsgesprek en in totaal was 83% tevreden. Het uitkomen van verwachtingen over het beoordelingsgesprek blijkt niet van invloed te zijn op de tevredenheid.
Belangrijke factoren die een rol spelen bij de tevredenheid zijn de uitkomst van het beoordelingsgesprek, de bejegening door en het communicatiegedrag van de verzekeringsarts.

Conclusie:

Aangezien de uitkomst van de beoordeling vaststaat zijn communicatiegedrag en bejegening de belangrijkste te beïnvloeden items. Aanbeveling is te onderzoeken welke individuele verzekeringsartsen op dit gebied extra training zouden kunnen gebruiken.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

TBV Online Plus

Leden van de NVAB en NVVG hebben naast een abonnement op het Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde (TBV) ook online toegang tot vier tijdschriften.

TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde

TBV is het Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde. Kiest u voor TBV, dan blijft u op de hoogte van wetenschappelijke onderzoeken, praktijkonderzoeken, opinies, boekbesprekingen en nieuws van de vereniging.

Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 7/2016

TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde 7/2016 Naar de uitgave

Uitspraken tuchtcollege

Vooringenomen bedrijfsarts berispt