Skip to main content
Top

2017 | OriginalPaper | Hoofdstuk

9. Tempo en aandacht

Auteurs : A. H. van Zomeren, J. M. Spikman

Gepubliceerd in: Niet-aangeboren hersenletsel bij volwassenen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Van de twee begrippen die de titel van dit hoofdstuk vormen, behoeft het eerste - tempo -geen toelichting. Het tweede wel: aandacht is een centraal, maar slecht gedefinieerd begrip in de psychologische functieleer. Hier wordt onder aandacht verstaan: een gerichte informatieverwerking. Daarbij kan het individu op een aspect van de buitenwereld gericht zijn, maar ook op zijn eigen binnenwereld, bijvoorbeeld wanneer hij zoekt naar details in de herinnering van een vakantie. Aandacht heeft twee dimensies, namelijk selectiviteit en intensiteit. Het begrip concentratie, dat in het dagelijkse spraakgebruik heel gangbaar is, combineert die twee dimensies. Wie geconcentreerd een taak uitvoert, is zowel in hoge mate selectief als intensief bezig.
Literatuur
go back to reference Azouvi P, Jokic C, Linden M van der, e.a. Working memory and supervisory control after severe closed head injury. A study of dual task performance and random generation. J Clin Exp Neuropsychol 1996;18:317-37. Azouvi P, Jokic C, Linden M van der, e.a. Working memory and supervisory control after severe closed head injury. A study of dual task performance and random generation. J Clin Exp Neuropsychol 1996;18:317-37.
go back to reference Brooks DN, McKinlay W, Symington C, e.a. Return to work within the first seven years of severe head injury. Brain Inj 1987;1:5-19. Brooks DN, McKinlay W, Symington C, e.a. Return to work within the first seven years of severe head injury. Brain Inj 1987;1:5-19.
go back to reference Brouwer WH. Oudere automobilisten: sterke en zwakke punten. Geriatrie informatorium 2001;E4005:44-6. Brouwer WH. Oudere automobilisten: sterke en zwakke punten. Geriatrie informatorium 2001;E4005:44-6.
go back to reference Gronwall D, Sampson H. The psychological effects of concussion. Auckland: Auckland University Press, 1974. Gronwall D, Sampson H. The psychological effects of concussion. Auckland: Auckland University Press, 1974.
go back to reference Leclercq M, Couillet J, Azouvi P, e.a. Dual task performance after severe diffuse traumatic brain injury or vascular prefrontal damage. J Clin Exp Neuropsychol 2000;22:339-50. Leclercq M, Couillet J, Azouvi P, e.a. Dual task performance after severe diffuse traumatic brain injury or vascular prefrontal damage. J Clin Exp Neuropsychol 2000;22:339-50.
go back to reference Lezak MD. The problems of assessing executive functions. Int J Psychol 1982;17:281-97.CrossRef Lezak MD. The problems of assessing executive functions. Int J Psychol 1982;17:281-97.CrossRef
go back to reference Luria AR. The working Brain. London, Penguin Press, 1973. Luria AR. The working Brain. London, Penguin Press, 1973.
go back to reference Naalt J van der. Outcome of mild to moderate severe head injury [thesis]. Groningen: Universiteit Groningen, 2000. Naalt J van der. Outcome of mild to moderate severe head injury [thesis]. Groningen: Universiteit Groningen, 2000.
go back to reference Ponsford J, Kinsella G. The use of a rating scale of attentional behaviour. Neuropsycholog Rehabil 1991;1:241-57. Ponsford J, Kinsella G. The use of a rating scale of attentional behaviour. Neuropsycholog Rehabil 1991;1:241-57.
go back to reference Robertson IH, Manly T, Andrade J, e.a. Oops! Performance correlates of everyday attentional failures in traumatic brain injured and normal subjects. Neuropsychologia 1997;35 7 47-58. Robertson IH, Manly T, Andrade J, e.a. Oops! Performance correlates of everyday attentional failures in traumatic brain injured and normal subjects. Neuropsychologia 1997;35 7 47-58.
go back to reference Shallice T. From neuropsychology to mental structure. Cambridge, England: Cambridge University Press, 1988.CrossRef Shallice T. From neuropsychology to mental structure. Cambridge, England: Cambridge University Press, 1988.CrossRef
go back to reference Shiffrin RM, Schneider W. Controlled and automatic human information processing: perceptual learning, automatic attending and a general theory. Psychol Rev 1977;84:127-90.CrossRef Shiffrin RM, Schneider W. Controlled and automatic human information processing: perceptual learning, automatic attending and a general theory. Psychol Rev 1977;84:127-90.CrossRef
go back to reference Spikman JM, Deelman BG, Zomeren AH van. Executive functioning, attention and frontal lesions in patients with chronic CHI. J Clin Exp Neuropsychol 2000;22:325-38.CrossRefPubMed Spikman JM, Deelman BG, Zomeren AH van. Executive functioning, attention and frontal lesions in patients with chronic CHI. J Clin Exp Neuropsychol 2000;22:325-38.CrossRefPubMed
go back to reference Spikman JM, Timmerman ME, Zomeren AH van, e.a. Recovery versus retest effect in attention after closed head injury. J Clin Exp Neuropsychol 1999;21:585-605. Spikman JM, Timmerman ME, Zomeren AH van, e.a. Recovery versus retest effect in attention after closed head injury. J Clin Exp Neuropsychol 1999;21:585-605.
go back to reference Spikman JM, Zomeren AH van, Deelman BG. Deficits of attention after closed head injury: slowness only? J Clin Exp Neuropsychol 1996;18:755-67.CrossRefPubMed Spikman JM, Zomeren AH van, Deelman BG. Deficits of attention after closed head injury: slowness only? J Clin Exp Neuropsychol 1996;18:755-67.CrossRefPubMed
go back to reference Veltman JC, Brouwer WH, Zomeren AH van, e.a. Central executive aspects of attention in subacute severe and very severe closed head-injury patients: planning, inhibition, flexibility and divided attention. Neuropsychology 1996;10:1-11. Veltman JC, Brouwer WH, Zomeren AH van, e.a. Central executive aspects of attention in subacute severe and very severe closed head-injury patients: planning, inhibition, flexibility and divided attention. Neuropsychology 1996;10:1-11.
go back to reference Withaar FK. Divided attention and driving: the effects of ageing and brain injury [thesis]. Groningen: Universiteit Groningen, 2000. Withaar FK. Divided attention and driving: the effects of ageing and brain injury [thesis]. Groningen: Universiteit Groningen, 2000.
go back to reference Zomeren AH van, Brouwer WH, Rothengatter JA, e.a. Fitness to drive a car after recovery from severe head injury. Arch Phys Med Rehabil 1988;69:90-6.PubMed Zomeren AH van, Brouwer WH, Rothengatter JA, e.a. Fitness to drive a car after recovery from severe head injury. Arch Phys Med Rehabil 1988;69:90-6.PubMed
go back to reference Zomeren AH van, Brouwer WH. Clinical neuropsychology of attention. New York: Oxford University Press, 1994. Zomeren AH van, Brouwer WH. Clinical neuropsychology of attention. New York: Oxford University Press, 1994.
Metagegevens
Titel
Tempo en aandacht
Auteurs
A. H. van Zomeren
J. M. Spikman
Copyright
2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1479-9_9