Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-08-2014 | Original Article | Uitgave 4/2014

Child Psychiatry & Human Development 4/2014

Temperament, Peer Victimization, and Nurturing Parenting in Child Anxiety: A Moderated Mediation Model

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 4/2014
Auteurs:
Nicholas W. Affrunti, Elena M. C. Geronimi, Janet Woodruff-Borden

Abstract

Research has linked fearful temperament and childhood anxiety. Yet there remain numerous factors that moderate and mediate this relation. Two specific factors, identified in separate lines of research, are peer victimization and parenting. The current study tested a moderated mediational model to investigate the respective effects of peer victimization and nurturing parenting on the relation between fearful temperament and child anxiety. Participants were 124 parent–child dyads recruited from the community. Children were between the ages of 7 and 12 (56.5 % male, 93.5 % Caucasian) and most parents were mothers. Overall the data fit the model well. Analyses indicated that peer victimization was a mediator of the temperament to child anxiety relation, while nurturing parenting moderated this mediated effect. Nurturing parenting did not mediate the temperament to child anxiety relation directly. The findings suggest that nurturing parenting may be a specific, rather than global, protective factor for peer victimization in child anxiety.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2014

Child Psychiatry & Human Development 4/2014 Naar de uitgave