Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Bijblijven 10/2008

01-10-2008 | Artikelen

Telefonische triage op de huisartsenpost

Auteurs: Mevrouw drs. L. Huibers, dr. P. Giesen

Gepubliceerd in: Bijblijven | Uitgave 10/2008

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De laatste jaren komt er in Nederland steeds meer aandacht voor de telefonische triage, aangezien dit algemeen beschouwd wordt als het meest kwetsbare element van de huidige zorg op huisartsenposten. Telefonische triage heeft tot doel de hulpvraag te achterhalen en de patiënt op de juiste plaats en op het juiste moment de juiste hulp te bieden. Op de huisartsenpost wordt de telefonische triage uitgevoerd door doktersassistentes en verpleegkundigen onder supervisie van huisartsen. Er zijn verschillende triagesystemen in gebruik, maar momenteel is de NHG-TelefoonWijzer de standaard op de huisartsenposten. De overige ketenpartners gebruiken een eigen triagesysteem. Uit onderzoek blijkt dat triage bijdraagt aan een efficiëntere inzet van mens en middelen, maar de resultaten zijn niet conclusief voor wat betreft compliantie en veiligheid. In Nederland zijn er meerdere ontwikkelingen gaande, zoals een gecertificeerde opleiding voor triagisten, training van huisartsen tot regiearts en de komst van een uniform triagesysteem voor alle ketenpartners.
In de toekomst is het van belang de aandacht te richten op de kwaliteit en veiligheid van telefonische triage, door verder onderzoek te doen en inzage in het elektronisch medisch dossier te implementeren.
Literatuur
1.
go back to reference Giesen P. Quality of out-of-hours primary care in the Netherlands. Nijmegen: Radboud Universiteit; 2007. Giesen P. Quality of out-of-hours primary care in the Netherlands. Nijmegen: Radboud Universiteit; 2007.
2.
go back to reference Uden CJT van, Giesen PHJ, Metsemakers JFM, Grol RPTM. Development of out-of-hours primary care by general practitioners (GPs) in The Netherlands: From small call-rotations to large-scale GP cooperatives. Fam Med 2006;38(8):565-9. Uden CJT van, Giesen PHJ, Metsemakers JFM, Grol RPTM. Development of out-of-hours primary care by general practitioners (GPs) in The Netherlands: From small call-rotations to large-scale GP cooperatives. Fam Med 2006;38(8):565-9.
3.
go back to reference Leibowitz R, Day S, Dunt D. A systematic review of the effect of different models of after-hours primary medical care services on clinical outcome, medical workload, and patient and GP satisfaction. Fam Pract 2003;20:307-11. Leibowitz R, Day S, Dunt D. A systematic review of the effect of different models of after-hours primary medical care services on clinical outcome, medical workload, and patient and GP satisfaction. Fam Pract 2003;20:307-11.
4.
go back to reference Giesen P, Halink D. Smeerolie van de huisartsenpost: Patiënten en hulpverleners tevreden over de regiearts. Med Contact 2007;69:371-3. Giesen P, Halink D. Smeerolie van de huisartsenpost: Patiënten en hulpverleners tevreden over de regiearts. Med Contact 2007;69:371-3.
5.
go back to reference Bunn F, Byrne G, Kendall S. Telephone consultation and triage: Effects on health care use and patient satisfaction. Cochrane Database Syst Rev 2004;(4):CD004180. Bunn F, Byrne G, Kendall S. Telephone consultation and triage: Effects on health care use and patient satisfaction. Cochrane Database Syst Rev 2004;(4):CD004180.
6.
go back to reference Vermue N, Huibers L, Giesen P, Padros Goossens M. Inventory of organizational models for after hours care: a questionnaire in 25 western countries. Nijmegen: Radboud Universiteit, 2007. Vermue N, Huibers L, Giesen P, Padros Goossens M. Inventory of organizational models for after hours care: a questionnaire in 25 western countries. Nijmegen: Radboud Universiteit, 2007.
10.
go back to reference Storm-Versloot M, Luitse J. The agreement of the Manchester Triage System and the Emergency Severity Index in terms of agreement: A comparison. Acadamic Emergency Medicine 2007;14(5 Supplement 1):57. Storm-Versloot M, Luitse J. The agreement of the Manchester Triage System and the Emergency Severity Index in terms of agreement: A comparison. Acadamic Emergency Medicine 2007;14(5 Supplement 1):57.
11.
go back to reference Speake D, et al. Detecting high-risk patients with chest pain. Emergency Nurse 2003;11(5);19-21.PubMed Speake D, et al. Detecting high-risk patients with chest pain. Emergency Nurse 2003;11(5);19-21.PubMed
12.
go back to reference Wuerz RC, Travers D, Gilboy N, Eitel DR, Rosenau A, Yazhari R. Implementation and refinement of the Emergency Severity Index. Acad Emerg Med 2001;8(2):170-6. Wuerz RC, Travers D, Gilboy N, Eitel DR, Rosenau A, Yazhari R. Implementation and refinement of the Emergency Severity Index. Acad Emerg Med 2001;8(2):170-6.
13.
go back to reference Tanabe P, Gimbel R, Yarnold PR, Kyriacou DN, Adams JG. Reliability and validity of scores on the Emergency Severity Index Version 3. Acad Emerg Med 2004;11(1);59-65.PubMed Tanabe P, Gimbel R, Yarnold PR, Kyriacou DN, Adams JG. Reliability and validity of scores on the Emergency Severity Index Version 3. Acad Emerg Med 2004;11(1);59-65.PubMed
14.
go back to reference Jochems P. Geen tijd voor spraakverwarring: Doelmatige triage in de acute zorg vereist eenduidigheid. Med Contact 2006;16:650-2. Jochems P. Geen tijd voor spraakverwarring: Doelmatige triage in de acute zorg vereist eenduidigheid. Med Contact 2006;16:650-2.
15.
go back to reference Wal G van der. Kwaliteit Huisartsenposten verbeterd sinds 2003 [rapport]. Den Haag; Inspectie voor de Gezondheidszorg, 2006. Wal G van der. Kwaliteit Huisartsenposten verbeterd sinds 2003 [rapport]. Den Haag; Inspectie voor de Gezondheidszorg, 2006.
16.
go back to reference Faber M, Grol R. De kwaliteit van huisartsenzorg: burgers aan het woord in een zevenlandenonderzoek. Huisarts Wet 2008;51(7):334-9. Faber M, Grol R. De kwaliteit van huisartsenzorg: burgers aan het woord in een zevenlandenonderzoek. Huisarts Wet 2008;51(7):334-9.
17.
go back to reference Meijer M, Huibers L, Giesen P. Indicatorontwikkeling voor telefonische triage op de huisartsenpost. Nijmegen: Radboud Universiteit, 2008. Meijer M, Huibers L, Giesen P. Indicatorontwikkeling voor telefonische triage op de huisartsenpost. Nijmegen: Radboud Universiteit, 2008.
18.
go back to reference Lattimer V, Crouch R. Nurse telephone consultation. In: Salisbury Ch, Dale J, Hallam L, editors. 24-Hour care. Oxford: Radcliffe Medical Press, 1999. Lattimer V, Crouch R. Nurse telephone consultation. In: Salisbury Ch, Dale J, Hallam L, editors. 24-Hour care. Oxford: Radcliffe Medical Press, 1999.
19.
go back to reference Bunn F, Byrne G, Kendall S. The effects of telephone consultation and triage on healthcare use and patient satisfaction: A systematic review. Br J Gen Pract 2005;55(521):956-61. Bunn F, Byrne G, Kendall S. The effects of telephone consultation and triage on healthcare use and patient satisfaction: A systematic review. Br J Gen Pract 2005;55(521):956-61.
20.
go back to reference Giesen P, Moll van Charante E, Janssens H, Mokkink H, Bindels P, Bosch W van den, et al. Patients evaluate accessibility and nurse telephone consultations in out-of-hours GP care: Determinants of a negative evaluation. Patient Educ Couns 2007;65:131-6. Giesen P, Moll van Charante E, Janssens H, Mokkink H, Bindels P, Bosch W van den, et al. Patients evaluate accessibility and nurse telephone consultations in out-of-hours GP care: Determinants of a negative evaluation. Patient Educ Couns 2007;65:131-6.
21.
go back to reference Kempe A, Bunik M, Ellis J, Magid D, Hegarty T, Dickinson LM, et al. How safe is triage by an after-hours telephone call center? Pediatrics 2006;118(2):457-63. Kempe A, Bunik M, Ellis J, Magid D, Hegarty T, Dickinson LM, et al. How safe is triage by an after-hours telephone call center? Pediatrics 2006;118(2):457-63.
22.
go back to reference Lee TJ, Baraff LJ, Wall SP, Guzy J, Johnson D, Woo H. Parental compliance with after hours telephone triage advice: nurse advice service versus on-call pediatricians. Clin Pediatr (Phila) 2003; 42(7):613-9. Lee TJ, Baraff LJ, Wall SP, Guzy J, Johnson D, Woo H. Parental compliance with after hours telephone triage advice: nurse advice service versus on-call pediatricians. Clin Pediatr (Phila) 2003; 42(7):613-9.
23.
go back to reference Baker RC, Schubert CJ, Kirwan KA, Lenkauskas SM, Spaeth JT. After-hours telephone triage and advice in private and nonprivate pediatric populations. Arch Pediatr Adolesc Med 1999; 153(3):292-6. Baker RC, Schubert CJ, Kirwan KA, Lenkauskas SM, Spaeth JT. After-hours telephone triage and advice in private and nonprivate pediatric populations. Arch Pediatr Adolesc Med 1999; 153(3):292-6.
24.
go back to reference Moore JD, Saywell RM, Thakker N, Jones TA. An analysis of patient compliance with nurse recommendations from an after-hours call center. Am J Manag Care 2002;8(4):343-51. Moore JD, Saywell RM, Thakker N, Jones TA. An analysis of patient compliance with nurse recommendations from an after-hours call center. Am J Manag Care 2002;8(4):343-51.
25.
go back to reference Kempe A, Luberti AA, Hertz AR, Sherman HB, Amin D, Dempsey C, et al. Delivery of pediatric after-hours care by call centers: A multicenter study of parental perceptions and compliance. Pediatrics 2001;108(6):E111. Kempe A, Luberti AA, Hertz AR, Sherman HB, Amin D, Dempsey C, et al. Delivery of pediatric after-hours care by call centers: A multicenter study of parental perceptions and compliance. Pediatrics 2001;108(6):E111.
26.
go back to reference O'Connell JM, Towles W, Yin M, Malakar CL. Patient decision making: Use of and adherence to telephone-based nurse triage recommendations. Med Decis Making 2002;22(4):309-17. O'Connell JM, Towles W, Yin M, Malakar CL. Patient decision making: Use of and adherence to telephone-based nurse triage recommendations. Med Decis Making 2002;22(4):309-17.
27.
go back to reference Crane JD, Benjamin JT. Pediatric residents’ telephone triage experience: Do parents really follow telephone advice? Arch Pediatr Adolesc Med 2000;154(1):71-4. Crane JD, Benjamin JT. Pediatric residents’ telephone triage experience: Do parents really follow telephone advice? Arch Pediatr Adolesc Med 2000;154(1):71-4.
28.
go back to reference Hirsh DA, Simon HK, Massey R, Thornton L, Simon JE. The host hospital 24-hour underreferral rate: An automated measure of call-center safety. Pediatrics 2007;119(6):1139-44. Hirsh DA, Simon HK, Massey R, Thornton L, Simon JE. The host hospital 24-hour underreferral rate: An automated measure of call-center safety. Pediatrics 2007;119(6):1139-44.
29.
go back to reference Lee TJ, Baraff LJ, Guzy J, Johnson D, Woo H. Does telephone triage delay significant medical treatment? Advice nurse service vs on-call pediatricians. Arch Pediatr Adolesc Med 2003;157(7):635-41. Lee TJ, Baraff LJ, Guzy J, Johnson D, Woo H. Does telephone triage delay significant medical treatment? Advice nurse service vs on-call pediatricians. Arch Pediatr Adolesc Med 2003;157(7):635-41.
30.
go back to reference Salk ED, Schriger DL, Hubbell KA, Schwartz BL. Effect of visual cues, vital signs, and protocols on triage: A prospective randomized crossover trial. Ann Emerg Med 1998; 32(6):655-64. Salk ED, Schriger DL, Hubbell KA, Schwartz BL. Effect of visual cues, vital signs, and protocols on triage: A prospective randomized crossover trial. Ann Emerg Med 1998; 32(6):655-64.
31.
go back to reference Moriarty H, McLeod D, Dowell A. Mystery shopping in health service evaluation. Br J Gen Pract 2003; 53(497):942-6. Moriarty H, McLeod D, Dowell A. Mystery shopping in health service evaluation. Br J Gen Pract 2003; 53(497):942-6.
32.
go back to reference Derkx HP, Rethans JJE, Muijtjens AM, Maiburg BH, Winkens R, Rooij HG van, et al. Quality of clinical aspects of call handling at Dutch out of hours centres: Cross sectional national study. BMJ 2008;337:a1264. Derkx HP, Rethans JJE, Muijtjens AM, Maiburg BH, Winkens R, Rooij HG van, et al. Quality of clinical aspects of call handling at Dutch out of hours centres: Cross sectional national study. BMJ 2008;337:a1264.
33.
go back to reference Rupp RE, Ramsey KP, Foley JD. Telephone triage: Results of adolescent clinic responses to a mock patient with pelvic pain. J Adolesc Health 1994;15(3):249-53. Rupp RE, Ramsey KP, Foley JD. Telephone triage: Results of adolescent clinic responses to a mock patient with pelvic pain. J Adolesc Health 1994;15(3):249-53.
34.
go back to reference Kempe A, Dempsey C, Whitefield J, Bothner J, MacKenzie T, Poole S. Appropriateness of urgent referrals by nurses at a hospital-based pediatric call center. Arch Pediatr Adolesc Med 2000;154(4):355-60. Kempe A, Dempsey C, Whitefield J, Bothner J, MacKenzie T, Poole S. Appropriateness of urgent referrals by nurses at a hospital-based pediatric call center. Arch Pediatr Adolesc Med 2000;154(4):355-60.
35.
go back to reference Poole SR, Schmitt BD, Carruth T, Peterson-Smith A, Slusarski M. After-hours telephone coverage: The application of an area-wide telephone triage and advice system for pediatric practices. Pediatrics 1993;92(5):670-9. Poole SR, Schmitt BD, Carruth T, Peterson-Smith A, Slusarski M. After-hours telephone coverage: The application of an area-wide telephone triage and advice system for pediatric practices. Pediatrics 1993;92(5):670-9.
36.
go back to reference Dale J, Williams S, Foster T, Higgins J, Snooks H, Crouch R, et al. Safety of telephone consultation for ‘non-serious’ emergency ambulance service patients. Qual Saf Health Care 2004;13(5):363-73. Dale J, Williams S, Foster T, Higgins J, Snooks H, Crouch R, et al. Safety of telephone consultation for ‘non-serious’ emergency ambulance service patients. Qual Saf Health Care 2004;13(5):363-73.
37.
go back to reference Richards DA, Meakins J, Tawfik J, Godfrey L, Dutton E, Heywood P. Quality monitoring of nurse telephone triage: Pilot study. J Adv Nurs 2004;47(5):551-60. Richards DA, Meakins J, Tawfik J, Godfrey L, Dutton E, Heywood P. Quality monitoring of nurse telephone triage: Pilot study. J Adv Nurs 2004;47(5):551-60.
38.
go back to reference Hildebrandt DE, Westfall JM. After-hours telephone triage affects patient safety. J Fam Pract 2003;52(3):222-7. Hildebrandt DE, Westfall JM. After-hours telephone triage affects patient safety. J Fam Pract 2003;52(3):222-7.
39.
go back to reference Kingma Jh. Huisartsenposten in Nederland: Nieuwe structuren met veel kinderziekten [rapport]. Den Haag: Inspectie voor de Gezondheidszorg, 2004. Kingma Jh. Huisartsenposten in Nederland: Nieuwe structuren met veel kinderziekten [rapport]. Den Haag: Inspectie voor de Gezondheidszorg, 2004.
40.
go back to reference Onderzoek Inspectie voor de Gezondheidszorg: Kinderziekten bij de huisartsenpost. Huisarts Wet 2004;47(6):64-5. Onderzoek Inspectie voor de Gezondheidszorg: Kinderziekten bij de huisartsenpost. Huisarts Wet 2004;47(6):64-5.
Metagegevens
Titel
Telefonische triage op de huisartsenpost
Auteurs
Mevrouw drs. L. Huibers
dr. P. Giesen
Publicatiedatum
01-10-2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Bijblijven / Uitgave 10/2008
Print ISSN: 0168-9428
Elektronisch ISSN: 1876-4916
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03076401

Andere artikelen Uitgave 10/2008

Bijblijven 10/2008 Naar de uitgave