De informatie over orthodontiebehandelingen is volgens de Consumentenbond nog steeds niet op orde. Uit onderzoek blijkt dat tandartsen en orthodontisten onvoldoende informatie geven over de verschillende behandelingsmogelijkheden, de kwaliteitsverschillen en de bijbehorende prijzen.
Voorlichting niet optimaal
De Consumentenbod onderzocht met een enquete, in samenwerking met de NZa, de voorlichting van tandartsen en orthodontisten bij het plaatsen van een beugel. 25% van de 425 respondenten kreeg onvoldoende voorlichting. Ook de verplichte offerte voor een behandeling boven € 250,- bleef regelmatig achterwege of werd alleen op verzoek van de patiënt zelf verstrekt.
NZa
De NZa laat weten dat ze het afgelopen jaar alle tandartsen waarover een melding was, gewezen hebben op hun plicht om een patiënt goed voor te lichten. Veel tandartsen en orthodontisten doen het goed, maar er is ook een groep achterblijvers. Deze groep kan de komende tijd een controle verwachten.
Het onderzoek naar voorlichting orthodontie staat in de Consumentengids die 24 januari verscheen. In hetzelfde onderzoek is ook de informatievoorziening bij het plaatsen van kronen en het uitvoeren van een wortelkanaalbehandeling bekeken. Ook deze resultaten waren onder de maat.
Lees alle resultaten van het onderzoek.
Bron: Consumentenbond
Gerelateerde informatie