Skip to main content
Top

15-01-2018 | Tandheelkunde | Nieuws

Patiënten hechten veel waarde aan vriendelijkheid en deskundigheid tandarts

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail
insite
ZOEKEN

Eind 2017 onderzocht Telefoonboek.nl hoe tandartsen uit haar database online werden beoordeeld. Daarbij werd gekeken naar de meest voorkomende klachten en complimenten.


In de database van Telefoonboek.nl zijn in totaal 1.911 beoordelingen geregistreerd. Tijdens het analyseren van deze reviews is er allereerst een onderscheid gemaakt in de aard van de beoordelingen. Daarbij is er gekeken of een review positief of negatief van aard was. Vervolgens is er een top drie samengesteld van de meest voorkomende klachten en complimenten. De data toonde aan dat er 1.481 positieve reviews en 430 negatieve reviews werden geschreven. Daarmee is de meerderheid van de reviews over tandartsen (77,5%) positief , maar is 22,5% van de beoordelingen negatief. Dat patiënten voornamelijk positief zijn over hun ervaring bij de tandarts, is ook terug te zien in het cijfer dat zij ontvingen. De beoordeelde tandartsen scoorden namelijk tezamen een gemiddelde score van 7,9.

Meest voorkomende klachten

Uit de reviews blijkt dat consumenten de deskundigheid van een tandarts van groot belang vinden, maar dit blijkt niet altijd zo te zijn. De meeste negatieve reviews betroffen dan ook klachten over een slecht uitgevoerde behandeling (82). Patiënten gaven daarbij aan dat hun pijnklachten niet waren verholpen en in sommige gevallen zelfs waren verergerd. Daarnaast vond men het erg vervelend wanneer tandartsen onvriendelijk waren. De onvriendelijkheid en arrogantie van tandartsen werd dan ook 63 keer benoemd in negatieve reviews. Tot slot was men in een aantal gevallen niet te spreken over de telefonische bereikbaarheid (62) van tandartsen. Zo stond men erg lang in de wacht of werd de telefoon helemaal niet opgenomen. 

Top drie klachten tandartsen:

1.      Slechte behandeling
2.      Onvriendelijk
3.      Telefonische bereikbaarheid

Meest gewaardeerd 

De meeste patiënten waren heel tevreden na hun bezoek aan de tandarts. Zo werden tandartsen maar liefst 919 keer beoordeeld met een 10. Maar waar was men het meest tevreden over?

Aangezien er nogal wat patiënten zijn die een bezoek aan de tandarts niet de meest prettige ervaring vinden, lijkt het belangrijk dat er een vriendelijke tandarts aanwezig is. De vriendelijkheid van een tandarts en andere medewerkers werd namelijk het meest benoemd in positieve reviews (320). Men gaf daarbij aan dat tandartsen een praatje maakten en ervoor zorgden dat patiënten zich op hun gemak voelden. Dit was voornamelijk erg belangrijk voor kinderen en volwassenen die bang waren voor de tandarts. Daarnaast bleek dat men ook veel waarde hechtte aan de deskundigheid (265) van de tandarts. Patiënten schreven dan ook veelal reviews over het positieve resultaat na een behandeling. Zo waren zij snel van hun pijnklachten af en tevreden met het esthetisch resultaat. Tot slot werden er veel algemeen positieve reviews geschreven. Hierbij gaat het om reviews zoals ‘Beste tandarts!’ of ‘Positief, heel fijne praktijk!’. In deze reviews wordt verder niet ingegaan op de specifieke aspecten van een tandartsenpraktijk waar men tevreden over is.

Top drie complimenten tandartsen:

1.      Vriendelijkheid
2.      Deskundig
3.      Algemeen positief

Bron: Telefoonboek.nl
Beeld: Fotolia


Tips om uw vak bij te houden:

Aanbevolen

wo | Tijdschrift

Tandartspraktijk

TandartsPraktijk informeert u over de belangrijkste ontwikkelingen in de tandheelkunde en tandtechniek door praktisch toepasbare klinische artikelen en herkenbare casuïstiek.


Aanbevolen

2017 | hbo | Boek

Infectiepreventie van A tot Z voor de mondzorgpraktijk

Dit boekt geeft tandartsassistenten basiskennis over infectiepreventie en praktische uitwerkingen. Het is een leerboek voor tandartsassistenten in opleiding en een opfrisboek voor herintredende tandartsassistenten.



Aanbevolen

2017 | wo | Boek

Tandarts in de knel

Leidraad voor conflictpreventie

Dit boek is een bundeling van de meest informatieve en belangwekkende antwoorden die de afgelopen 30 jaar zijn gepubliceerd in de rubriek Feedback Post van het tijdschrift Tandartspraktijk.



share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Onze productaanbevelingen

BSL Tandarts Totaal

Met BSL Tandarts Totaal houdt u eenvoudig en efficiënt uw vak bij. Met dit abonnement krijgt u tijdschrift TandartsPraktijk in de bus, heeft u toegang tot een groot aantal tandheelkundige boeken en geaccrediteerde nascholing, waaronder de TP Kennistoetsen. Alles in uw eigen tijd en wanneer het u het beste uitkomt. Op BSL Tandarts Totaal vindt u betrouwbare en actuele vakinformatie om u nóg beter te maken in uw vak.