Skip to main content
main-content

07-12-2016 | Tandheelkunde | Nieuws

Het tv gebit

Auteur:
Marijke Simons

Er zijn inmiddels kamervragen over gesteld en Youp van ’t Hek trok erover van leer in zijn column in de NRC: hulptelevisie. In het eerste deel van een drieluik in de NRC over hulpprogramma’s op de televisie kwam een vrouw aan het woord die na een onder narcose uitgevoerde tandheelkundige behandeling geschrokken constateerde dat al haar tanden getrokken waren. Zonder dat ze daar toestemming voor had verleend, zei ze.


‘Tweedehands Pools klikgebit’

‘Haar zieke mond was compleet leeggetrokken (….) Ze loopt nu met een tweedehands Pools klikgebit dat ze drie keer per dag moet vastlijmen….’ Van ’t Hek chargeert graag om situaties aan te dikken, in dit geval kwam zijn bijtende kritiek extra hard aan. De tandartsen die de tandheelkundige behandeling zouden hebben uitgevoerd, zouden geen tandartsen zijn, maar - in de bewoordingen van de columnist - ‘ordinaire tandtechneuten’. Ook vraagt hij zich af wie de narcose in zo’n kliniek regelt: ‘Een anesthesist? Of krijg je gewoon een klap voor je harses?’

Van ’t Hek constateert in zijn column dat mensen die ‘arm en wanhopig’ zijn van de regen in de drup komen door dergelijke ‘hulp’televisie en richt zich met zijn ‘Jullie moeten dit niet willen’ tot zowel televisiemakers als hulpverleners in de gezondheidszorg.

‘Maffiose tandentrekkers’

In de serie artikelen in NRC wordt een objectiever oordeel geveld, er wordt benadrukt dat er zeker goede bedoelingen ten grondslag liggen aan hulpprogramma’s. Er zijn zeker ook mensen naar tevredenheid geholpen, maar uiteindelijk is het de televisiemakers toch om kijkcijfers te doen, die zij binnen een bepaald budget moeten genereren. Dus moeten deelnemers aan het programma contracten ondertekenen en blijft nazorg nogal eens beperkt tot een enkel consult, waarna de behandelde nog steeds niet uit de (financiële- en gezondheidsproblemen is), of zelfs slechter af is dan voor de behandeling.

De vrouw die volgens Van ’t Hek door ‘maffiose tandentrekkers’ onder handen genomen was, stelt in het krantenartikel dat eten haar voor de operatie beter af ging dan na de ingreep. En daar komt de zorgverlener in beeld, die in het bovenstaande geval hoe dan ook niet erg professioneel genoemd kan worden. De vrouw zegt vooraf geen behandelplan te hebben gezien, dus ook niet te hebben ondertekend. Zij kreeg een noodgebit aangemeten, dat zij in een later stadium (toen de televisie opnames achter de rug waren) op eigen kosten had moeten vervangen door een klikgebit, maar dat kon zij niet betalen. Om die reden had zij zich juist tot het hulpprogramma ‘Een Nieuw Begin’ gewend, het eind is voor haar nog lang niet in zicht.

Onzichtbaar ondertekend behandelplan

Wie zijn deze zorgverleners die onder tijdsdruk behandelingen uitvoeren, waarvoor zij al dan niet bevoegd zijn en wie het een rot zorg lijkt te zijn hoe de patiënt na de behandeling vergaat? In bovenstaand geval heeft Tandkliniek CDC de behandeling uitgevoerd. In de NRC werd zij over haar handelwijze aan de tand gevoeld. CDC stelt dat zij wel degelijk een behandelplan met patiënte heeft doorgesproken dat vervolgens ondertekend werd en dat zij ook gemeld heeft dat de patiënte last kon krijgen van een loszittende prothese, die later aangepast zou moeten worden.

NRC mag de papieren echter niet inzien in verband met het medische beroepsgeheim en de privacywetgeving en de deelnemers zelf zouden meermaals om inzage gevraagd hebben, maar nog niet gekregen hebben.

Volgens CDC zou er ook zeker wel een tandarts behandeld hebben en vooraf duidelijk gesteld zijn dat de directeur van de kliniek een tandheelkundig adviseur is en geen tandarts.

Pr-motieven

Ook al krijgt CDC dan misschien het voordeel van de twijfel, dan nog blijft het ongewenst dat veel deelnemers uiteindelijk nazorg moeten ontberen en in sommige gevallen slechter af zijn. Hulpprogramma’s pretenderen te handelen uit meelevendheid, maar het gevaar van handelen omwille van kijkcijfers en in het geval van de zorgverlener vanuit pr-motieven is groot, hoewel in het geval van de ontevreden patiënte de kliniek die de behandeling uitvoerde een negatieve naamsbekendheid ten deel viel.

Een dergelijke rel komt de tandheelkundige professie in ieder geval niet ten goede.

Bron: NRC, RTL

Gerelateerd

Artikelen TP Tandartspraktijk, Bart Beekmans, 2005 >>

  1. Change my smile
  2. Het cosmetisch consult
  3. Het behandelplan
  4. Posterieur composiet 
  5. Change my smile 
  6. Het bleken van verkleurde wortels

Aanbevolen

2007 | Boek

Een stralende lach

Dit boek is bestemd voor het algemene publiek, tandartsen, mondhygiënisten en tandartsassistenten.


Onze productaanbevelingen

BSL Tandarts Totaal

Met BSL houdt u eenvoudig en efficiënt uw vak bij. Met een online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, tijdschriften en online nascholing, zoals e-learnings en web-tv's. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.