Skip to main content
main-content

06-07-2017 | Tandheelkunde | Nieuws

Blog: Elkaar verstaan

Auteur:
Lieneke Steverink-Jorna

Na een klinische blik bestudeerde ik foto’s en de parostatus waarop ik de diagnoses en prognoses noteerde. Hiermee liep ik naar de tandarts en schoof dit dan onder zijn neus, wachtend op zijn oordeel. Ik opperde wel eens extracties, maar meestal bleven de element er stug inzitten. Was mijn suggestie dan zo slecht? 


Nee. De suggestie was goed, maar de afstemming kon beter. De tandarts bleek niet door middel van een parostatus en foto’s overtuigd dat er extracties en/of verwijzing naar de parodotoloog nodig waren. Ik had vaker en beter moeten uitleggen. Ik had hem moeten uitleggen waarom ik die extracties of verwijzing naar de parodontoloog nodig vond. “Nou, het is een 27, er is furcatiegraad 3, bovendien mobiliteit 2, het pust en er is een angulair defect.” Daarmee dacht ik toch dat ik heel goed de situatie had uitgelegd. Mispoes. “Het buurelement heeft distaal een pocket van 6 en daar is geen furcatie, duss…..” Nee, de tandarts haalde nog steeds zijn schouders op. “Patiënt is bekend met diabetes.” “Bovendien heeft de patiënt een lage locus of control.”"Er is geen antogonist." “De wens van de patiënt is een gezond gebit.”, poogde ik dan nog.

Vaak droop ik dan teleurgesteld maar af en voelde me niet gehoord. Maar nu weet ik dat ik mijn verhaal bij het begin moeten beginnen; wie was die patiënt precies? Ook had ik moeten uitleggen wat furcatie graad 3 en wat een angulair defect betekent voor het te verwachten behandelresultaat en wat diabetes te maken heeft met parodontitis. Welke mogelijkheden er zouden zijn ontstaan bij extractie, had ik ook kunnen vertellen. Wat ik bedoelde met een lage locus of control en waarom dit van belang was. Bovendien had ik kunnen aangeven wat de parodontoloog wellicht zou kunnen betekenen voor deze patiënt. Mijn communicatie en doorzettingsvermogen lieten dus  te wensen over.

Daarnaast had ik de tandarts kunnen vragen waarom extractie volgens hem geen goed idee zou zijn. Wat waren de beweegredenen om niet te verwijzen naar de parodontoloog? Waarom vond hij het element 'te goed' en terwijl ik dat niet vond? Hadden we überhaupt wel hetzelfde vertrekpunt? Veel beter aftasten dus en bovendien dezelfde taal spreken, anders verstaan we elkaar niet.

Samen kunnen we tot een besluit komen en een voorstel doen aan de patiënt waar we beide achterstaan. De patiënt kan dan goed onderbouwde opties ontvangen die passen bij zijn wens en situatie. De patiënt hoort eenduidige informatie waar hij echt iets mee kan en blijft zo niet in het ongewisse. Het vertrouwen blijft overeind omdat er niet twee verschillende verhalen worden afgestoken. Alleen zo worden we verstaan.

Deze manier van werken bevalt me echt prima. Ik krijg er energie van. Je waardeert en respecteert elkaars kennis. Dit is wat tandartsen van mij willen. Je versterkt elkaar, je leert van elkaar. De interprofessionele samenwerking verloopt zo steeds soepeler wat enorm veel tijd kan schelen. Je werkt dan niet naast of langs elkaar maar echt met elkaar.

Zie het als preventie: Je voorkomt dat de patiënt vertrouwen verliest en bovendien kan het er toe leiden dat de patiënt verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen mondgezondheid doordat hij zichzelf niet meer als wig voelt tussen twee professionals. Dus laten we luisteren naar elkaar en proberen elkaar echt te verstaan.

Gerelateerde informatie

Aanbevolen

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Interprofessionele samenwerking tussen tandarts en mondhygiënist in de mondzorgpraktijk

De internationale belangstelling voor interprofessionele samenwerking is groot. Vanuit wetenschappelijk onderzoek zijn er aanwijzingen dat interprofessionele samenwerking te verkiezen is boven de meer conventionele multiprofessionele manier van samen


Aanbevolen

01-04-2015 | Hints voor het managen van ‘uw team’ | Uitgave 3/2015

De psychologie van het dreamteam

In ‘samenwerking’ speelt de psychologische natuur van de mens een merkwaardige rol. Dat wat ons verbindt, kan ons ook verdelen. Zo kan taakherschikking tussen tandartsen en mondhygiënisten zowel een integrale samenwerking accommoderen als weerstand t…



Onze productaanbevelingen

BSL Tandarts Totaal

Met BSL houdt u eenvoudig en efficiënt uw vak bij. Met een online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, tijdschriften en online nascholing, zoals e-learnings en web-tv's. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.