26-03-2019 | Uitgave 1/2019

Talentologie, voorbij een neoliberale focus op talentontwikkeling
- Tijdschrift:
- Jeugdbeleid > Uitgave 1/2019
Belangrijke opmerkingen
Dit artikel is een bewerking van de lectorale rede ‘Opvoeden en opgroeien in vloeibare tijden’. Uitgesproken door dr. Maike Kooijmans op 20 september 2018. ISBN: 978-90-5284-643-9. Zie voor de originele versie: https://fontys.nl/Over-Fontys/Fontys-Hogeschool-Pedagogiek/Lectoraat-Opvoeden-voor-de-toekomst.htm.
Samenvatting
De huidige generatie kinderen en jongeren groeit op in een superdiverse, snel veranderende samenleving. De globalisering, technologische en digitale ontwikkelingen maken dat gewoonten, normen en waarden van weleer onder druk staan. Jeugdigen én opvoeders zoeken naar eigentijdse houvasten in onze zogenoemde ‘vloeibare samenleving’.
In een neoliberaal talentendiscours geldt dat er geen splinter talent verspild mag worden: ‘Iedereen mag meedoen, en wie zijn best doet gaat het maken ….’ Jeugdigen – en opvoeders – ervaren een toenemende prestatiedruk om (liefst hoge) diploma’s te halen. Ook online etaleren jongeren massaal hun successen en ligt de lat hoog. Naast de kansen en mogelijkheden van de moderne tijd dreigen we een vermoeide samenleving te worden.
Kooijmans beschrijft de impact van onze prestatiesamenleving op de ‘vloeibare’ identiteitsontwikkeling van onze jeugd. Met haar concept ‘Talentologie’ pleit ze voor een sociaal pedagogisch perspectief op talentontwikkeling, als basis voor een ontwikkelingsgericht en inclusief jeugdbeleid.