Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Neuropraxis 5/2014

01-10-2014 | Artikel

Talentidentificatie en talentoptimalisatie

Auteurs: Debra D. Smit, Erik J. T. Matser

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 5/2014

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Talentidentificatie en talentoptimalisatie zijn belangrijke onderwerpen in zowel sport- en muziekwereld als het zakenleven. Het is bekend dat oefening leidt tot een betere prestatie en dat door oefening, oftewel deliberate practice, veranderingen plaatsvinden in het brein. Dit is bekend geworden als de 10-jaar-regel: tien jaar lang trainen/oefenen veroorzaakt een significante verbetering in prestatie en hierbij ook veranderingen van hersenweefsel. Maar als alle leden van een team in dezelfde context trainen en leven, dat wil zeggen evenveel trainingsuren, hetzelfde eetpatroon en evenveel slaap, hoe is het dan mogelijk dat de één beter presteert dan de ander? Dit artikel geeft inzicht in de leerprocessen die prestaties verbeteren en presenteert daarnaast een idee over wat talent is. Talent is de verklaring voor waarom sommigen beter presteren dan anderen (onder dezelfde leercondities). Toptalenten tonen veelal cognitieve vaardigheden van buitengewoon hoog niveau, met name wat betreft visuele-informatieverwerkingssnelheid en werkgeheugen. Naast deze cognitieve vaardigheden is het motivatieprofiel van de toptalenten in kaart gebracht. Het blijkt dat zij over een bepaald persoonlijkheidstype beschikken waardoor topprestaties mogelijk worden. De combinatie van uitmuntende cognitieve vaardigheden en een specifiek motivatieprofiel verhoogt de kans op succes. Het identificeren en optimaliseren van toptalent is een uniek proces, waarbij de klinische neuropsychologie een steeds grotere rol blijkt te spelen.
Literatuur
1.
go back to reference Baker, J. (2003). Early Specialization in Youth Sport: a requirement for adult expertise? High Ability Studies, 14(1), 85–94. CrossRef Baker, J. (2003). Early Specialization in Youth Sport: a requirement for adult expertise? High Ability Studies, 14(1), 85–94. CrossRef
2.
go back to reference Ericsson, K. A., Krampe, R. Th., & Tesch-Römer, C. (1993). The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance. Psychological Review, 100, 363–406.CrossRef Ericsson, K. A., Krampe, R. Th., & Tesch-Römer, C. (1993). The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance. Psychological Review, 100, 363–406.CrossRef
3.
go back to reference Frydman, M., & Lynn, R. (1992). The general intelligence and spatial abilities of gifted young Belgian chess players. British Journal of Psychology, 83, 233–235.PubMedCrossRef Frydman, M., & Lynn, R. (1992). The general intelligence and spatial abilities of gifted young Belgian chess players. British Journal of Psychology, 83, 233–235.PubMedCrossRef
5.
go back to reference Hambrick, D. Z., Oswald, F. L., Altmann, E. M., Meinz, E. J., Gobet, F. & Campitelli, C. (2013). Deliberate practice: Is that all it takes to become an expert? Intelligence. Hambrick, D. Z., Oswald, F. L., Altmann, E. M., Meinz, E. J., Gobet, F. & Campitelli, C. (2013). Deliberate practice: Is that all it takes to become an expert? Intelligence.
6.
go back to reference Huijgen, B. (2013). Technical skills, the key to success. http://irs.ub.rug.nl/ppn/357528298 Huijgen, B. (2013). Technical skills, the key to success. http://​irs.​ub.​rug.​nl/​ppn/​357528298
7.
go back to reference Meinz, E. J., & Hambrick, D. Z. (2010). Deliberate practice is necessary but not sufficient to explain individual differences in piano sight-reading skill: The role of working memory capacity. Psychological Science, 21, 914–919.PubMedCrossRef Meinz, E. J., & Hambrick, D. Z. (2010). Deliberate practice is necessary but not sufficient to explain individual differences in piano sight-reading skill: The role of working memory capacity. Psychological Science, 21, 914–919.PubMedCrossRef
8.
go back to reference Pascual-Leone, A., Amedi, A., Fregni, F., & Merabet, L. B. (2005). The Plastic Human Brain Cortex. Annual Reviews, 28, 377–401. Pascual-Leone, A., Amedi, A., Fregni, F., & Merabet, L. B. (2005). The Plastic Human Brain Cortex. Annual Reviews, 28, 377–401.
9.
go back to reference Watson, J. B. (1930). Behaviorism. Chicago, IL: The University of Chicago Press. Watson, J. B. (1930). Behaviorism. Chicago, IL: The University of Chicago Press.
10.
go back to reference Ward, P. & Williams, A. M. (2003). Perceptual and Cognitive Skill Development in Soccer: The Multidimensional Nature of Expert Performance. Journal of Sport & Exercise Psychology, 25, 93–111. Ward, P. & Williams, A. M. (2003). Perceptual and Cognitive Skill Development in Soccer: The Multidimensional Nature of Expert Performance. Journal of Sport & Exercise Psychology, 25, 93111.
11.
go back to reference Wrisberg, C.A. (1993). Levels of performance skill. In R. Singer, M. Murphy, & K. Tennant (Eds.), Handbook of sport psychology (pp. 61–72). New York: Macmillan. Wrisberg, C.A. (1993). Levels of performance skill. In R. Singer, M. Murphy, & K. Tennant (Eds.), Handbook of sport psychology (pp. 61–72). New York: Macmillan.
Metagegevens
Titel
Talentidentificatie en talentoptimalisatie
Auteurs
Debra D. Smit
Erik J. T. Matser
Publicatiedatum
01-10-2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 5/2014
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/s12474-014-0062-z

Andere artikelen Uitgave 5/2014

Neuropraxis 5/2014 Naar de uitgave