Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

2022 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. ‘t’-trauma

Auteur : Mia Frumau

Gepubliceerd in: Hoogbegaafdheid: emotionele ontwikkeling bij kinderen en (jong)volwassenen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit hoofdstuk beschrijft kort hoe stress en ons intern stressnetwerk positief en ondersteunend kunnen zijn in ons leven. Uitgebreider wordt ingegaan op hoe stress toxisch kan zijn. Grote ‘T’-trauma en kleine ‘t’-trauma worden beschreven. Het hoofdaccent van dit hoofdstuk ligt op erkenning en herkenning van een klein ‘t’-trauma bij individuen met een hoog ontwikkelingspotentieel. Tot slot wordt ingegaan op advisering en behandeling. Er is nog weinig bekend over de impact van ‘t’-trauma in combinatie met een hoog ontwikkelingspotentieel. Ik hoop met dit hoofdstuk te bereiken dat de kennis hierover wordt vergroot zodat een ‘t’-trauma bij mensen met een hoog ontwikkelingspotentieel te voorkomen is. En als preventie niet meer haalbaar is dan is het doel deze mensen te ondersteunen in het leren omgaan met de traumatische ervaringen, zodat ze uitgroeien tot wijze individuen.
Literatuur
go back to reference American Psychiatric Association (2014). Handbook for the classification of psychic disorders. Dutch translation of diagnostic and statistical manual of mental disorders. Boom. American Psychiatric Association (2014). Handbook for the classification of psychic disorders. Dutch translation of diagnostic and statistical manual of mental disorders. Boom.
go back to reference Bakx, A. (2015). De pedagogisch sensitieve leraar: Werken aan brede opbrengsten. Coutinho. Bakx, A. (2015). De pedagogisch sensitieve leraar: Werken aan brede opbrengsten. Coutinho.
go back to reference Belsky, J., & Pluess, M. (2009). Beyond diathesis stress: Differential susceptibility to environmental influences. Psychological Bulletin, 135(6), 885. CrossRef Belsky, J., & Pluess, M. (2009). Beyond diathesis stress: Differential susceptibility to environmental influences. Psychological Bulletin, 135(6), 885. CrossRef
go back to reference Bergold, S., Hastall, M. R., & Steinmayr, R. (2021). Do mass media shape stereotypes about intellectually gifted individuals? Two experiments on stigmatization effects from biased newspaper reports. Gifted Child Quarterly, 65, 75–94. CrossRef Bergold, S., Hastall, M. R., & Steinmayr, R. (2021). Do mass media shape stereotypes about intellectually gifted individuals? Two experiments on stigmatization effects from biased newspaper reports. Gifted Child Quarterly, 65, 75–94. CrossRef
go back to reference Dabrowski, K., Kawczak, A., & Piechowski, M. M. (1970). Mental growth through positive disintegration. Gryf. Dabrowski, K., Kawczak, A., & Piechowski, M. M. (1970). Mental growth through positive disintegration. Gryf.
go back to reference Delfos, M. F. (2015). Trauma vanuit een ontwikkelingsperspectief. Uitgeverij SWP. Delfos, M. F. (2015). Trauma vanuit een ontwikkelingsperspectief. Uitgeverij SWP.
go back to reference Delfos, M. F. (2016). Grafische dossieranalyse. Een leven in beeld [Graphic file analysis. A life in the picture]. Amsterdam: SWP. Delfos, M. F. (2016). Grafische dossieranalyse. Een leven in beeld [Graphic file analysis. A life in the picture]. Amsterdam: SWP.
go back to reference Dellucci, H. (2013). Solution focused psychotraumatology, contribution to: solution focused therapy: A practical Handbook. Dellucci, H. (2013). Solution focused psychotraumatology, contribution to: solution focused therapy: A practical Handbook.
go back to reference Derksen, J. (2009). Het narcistisch ideaal. Opvoeden in een tijd van zelfverheerlijking. Bert Bakker. Derksen, J. (2009). Het narcistisch ideaal. Opvoeden in een tijd van zelfverheerlijking. Bert Bakker.
go back to reference Fosha, D. E., Siegel, D. J., & Solomon, M. F. (2009). The healing power of emotion: Affective neuroscience, development & clinical practice. WW Norton & Company. Fosha, D. E., Siegel, D. J., & Solomon, M. F. (2009). The healing power of emotion: Affective neuroscience, development & clinical practice. WW Norton & Company.
go back to reference Frumau, M., Derksen, J. J. L., & Peters, W. (2022). The psychological world of highly gifted young adults: a follow up study. Current Psychology. Frumau, M., Derksen, J. J. L., & Peters, W. (2022). The psychological world of highly gifted young adults: a follow up study. Current Psychology.
go back to reference Greven, C. U., Lionetti, F., Booth, C., Aron, E. N., Fox, E., Schendan, H. E., Pluess, M., Bruining, H., Acevedo, B. P., Bijttebier, P., & Homberg, J. (2019). Sensory processing sensitivity in the context of environmental sensitivity: A critical review and development of research agenda. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 98, 287–305. CrossRef Greven, C. U., Lionetti, F., Booth, C., Aron, E. N., Fox, E., Schendan, H. E., Pluess, M., Bruining, H., Acevedo, B. P., Bijttebier, P., & Homberg, J. (2019). Sensory processing sensitivity in the context of environmental sensitivity: A critical review and development of research agenda. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 98, 287–305. CrossRef
go back to reference Horeweg, A., & Hoogerheide, N. (2019). Schooltrauma. Wat is het en hoe ga je er mee om? LBBO Beter Begeleiden, 9, 12–16. Horeweg, A., & Hoogerheide, N. (2019). Schooltrauma. Wat is het en hoe ga je er mee om? LBBO Beter Begeleiden, 9, 12–16.
go back to reference Kendler, K. S., Hettema, J. M., Butera, F., Gardner, C. O., & Prescott, C. A. (2003). Life event dimensions of loss, humiliation, entrapment, and danger in the prediction of onsets of major depression and generalized anxiety. Archives of General Psychiatry, 60(8), 789–796. CrossRef Kendler, K. S., Hettema, J. M., Butera, F., Gardner, C. O., & Prescott, C. A. (2003). Life event dimensions of loss, humiliation, entrapment, and danger in the prediction of onsets of major depression and generalized anxiety. Archives of General Psychiatry, 60(8), 789–796. CrossRef
go back to reference Levine, P. A. (2018). Trauma en geheugen: Hoe brein en lichaam traumatische ervaringen levend houden. Uitgeverij Mens! Levine, P. A. (2018). Trauma en geheugen: Hoe brein en lichaam traumatische ervaringen levend houden. Uitgeverij Mens!
go back to reference McEwen, B. S., & Wingfield, J. C. (2010). What’s in a name? Integrating homeostasis, allostasis and stress. Hormones and Behavior, 23, 1–7. McEwen, B. S., & Wingfield, J. C. (2010). What’s in a name? Integrating homeostasis, allostasis and stress. Hormones and Behavior, 23, 1–7.
go back to reference McGonigal, K. (2015). The upside of stress: Why stress is good for you (and how to get good at it). Random House. McGonigal, K. (2015). The upside of stress: Why stress is good for you (and how to get good at it). Random House.
go back to reference Mendaglio, S. (2008). Dabrowski’s theory of positive disintegration. Great Potential Press. Mendaglio, S. (2008). Dabrowski’s theory of positive disintegration. Great Potential Press.
go back to reference Mönks, F. J. (1985). In F. J. Mönks & P. Span (Red.), Hoogbegaafden in de samenleving [Gifted people in society]. Conference bundle. Dekker & van de Vegt. Mönks, F. J. (1985). In F. J. Mönks & P. Span (Red.), Hoogbegaafden in de samenleving [Gifted people in society]. Conference bundle. Dekker & van de Vegt.
go back to reference Mönks, F. J., & Knoers, A. M. P. (2009). Ontwikkelingspsychologie. Inleiding tot de verschillende deelgebieden. [Developmental psychology. Introduction to the various domains]. Van Gorcum. Mönks, F. J., & Knoers, A. M. P. (2009). Ontwikkelingspsychologie. Inleiding tot de verschillende deelgebieden. [Developmental psychology. Introduction to the various domains]. Van Gorcum.
go back to reference Neihart, M., Pfeiffer, S. I., & Cross, T. L. (2016). The social and emotional development of gifted children. Prufrock Press. Neihart, M., Pfeiffer, S. I., & Cross, T. L. (2016). The social and emotional development of gifted children. Prufrock Press.
go back to reference Perry, B. D., & Winfrey, O. (2021). Wat is je overkomen? Gesprekken over trauma, veerkracht en herstel. Spectrum. Perry, B. D., & Winfrey, O. (2021). Wat is je overkomen? Gesprekken over trauma, veerkracht en herstel. Spectrum.
go back to reference Pijpers, F., Vanneste, Y., & Feron, F. (2019). Stress bij kinderen: Hoe houden we het gezond; stress bezien vanuit de jeugdgezondheidszorg. Nederlands Centrum Jeugdgezondheid. Pijpers, F., Vanneste, Y., & Feron, F. (2019). Stress bij kinderen: Hoe houden we het gezond; stress bezien vanuit de jeugdgezondheidszorg. Nederlands Centrum Jeugdgezondheid.
go back to reference Robinson, N. M., & Reis, S. (2016). Foreword. In M. Neihart, S. I., Pfeiffer & T. L. Cross (Eds.), The social and emotional development of gifted children. What do we know? (pp. XIII–XVI). Prufrock Press. Robinson, N. M., & Reis, S. (2016). Foreword. In M. Neihart, S. I., Pfeiffer & T. L. Cross (Eds.), The social and emotional development of gifted children. What do we know? (pp. XIII–XVI). Prufrock Press.
go back to reference Shapiro, F. (2001). Eye movement desensitization and reprocessing: Basic Principles, protocols and procedures (2nd ed.). Guilford. Shapiro, F. (2001). Eye movement desensitization and reprocessing: Basic Principles, protocols and procedures (2nd ed.). Guilford.
go back to reference Slavich, G. M., Thornton, T., Torres, L. D., Monroe, S. M., & Gotlib, I. H. (2009). Targeted rejection predicts hastened onset of major depression. Journal of Social and Clinical Psychology, 28(2), 223–243. CrossRef Slavich, G. M., Thornton, T., Torres, L. D., Monroe, S. M., & Gotlib, I. H. (2009). Targeted rejection predicts hastened onset of major depression. Journal of Social and Clinical Psychology, 28(2), 223–243. CrossRef
go back to reference Van der Kolk, B. (2016). Traumasporen. Het herstel van lichaam, brein en geest na overweldigende ervaringen. Uitgeverij Mens! Van der Kolk, B. (2016). Traumasporen. Het herstel van lichaam, brein en geest na overweldigende ervaringen. Uitgeverij Mens!
go back to reference Vermande, M., Van der Meulen, M., & Reijntjes, A. (2015). Pesten op school: achtergronden en interventies. Boom Lemma. Vermande, M., Van der Meulen, M., & Reijntjes, A. (2015). Pesten op school: achtergronden en interventies. Boom Lemma.
go back to reference Webb, J. T. (2013). Searching for meaning. Idealism, bright minds, disillusionment, and hope. Great Potential Press, Inc. Webb, J. T. (2013). Searching for meaning. Idealism, bright minds, disillusionment, and hope. Great Potential Press, Inc.
go back to reference Webb, J. T., Meckstroth, E. A., & Tolan, S. S. (2005). De begeleiding van hoogbegaafde kinderen, 128. Koninklijke van Gorcum. Webb, J. T., Meckstroth, E. A., & Tolan, S. S. (2005). De begeleiding van hoogbegaafde kinderen, 128. Koninklijke van Gorcum.
go back to reference Siegel, D. J. (1999). The developing mind: Toward a neurobiology of interpersonal experience. Guilford Press. Siegel, D. J. (1999). The developing mind: Toward a neurobiology of interpersonal experience. Guilford Press.
Metagegevens
Titel
‘t’-trauma
Auteur
Mia Frumau
Copyright
2022
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2825-3_5