Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

05-09-2018 | Onderzoeksartikel

Systematische opsporing van lawaaischade bij jongeren

Een geautomatiseerde spraak-in-ruis test (SPIN-test) in de centra voor leerlingenbegeleiding (CLB) in Vlaanderen

Auteurs: C. Guérin, K. Van Hoeck, S. Denys, A. Van Wieringen, J. Wouters, K. Hoppenbrouwers

Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg | Uitgave 5-6/2018

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Jongeren worden meer dan vroeger blootgesteld aan lawaai, zoals luide muziek, waardoor lawaaigeïnduceerd gehoorverlies vaker voorkomt. Tot voor kort was het gebruik van op toonaudiometrie gebaseerde methoden standaardpraktijk bij de gehoorscreening van schoolgaande kinderen en jongeren in Vlaanderen. Het testen van het spraakverstaan in ruis blijkt echter beginnende lawaaischade beter op te sporen en bovendien een beter beeld te geven van de communicatiemogelijkheden van jongeren. Volgens nieuwe richtlijnen voor de gehoorscreening in de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB) wordt sinds september 2016 een gehooronderzoek met een nieuwe test, de zogenaamde speech-in-noise-test (SPIN), systematisch afgenomen bij alle leerlingen van het 5de leerjaar van het lager onderwijs (10-jarigen) en het 3de jaar van het secundair onderwijs (14-jarigen). Dit onderzoek is gericht op de vroegtijdige detectie van lawaaischade. In dit artikel wordt toelichting gegeven bij de SPIN-test en de nieuwe richtlijn, en worden de eerste resultaten gepresenteerd van het eerste schooljaar sinds de implementatie van dit nieuwe programma.
Literatuur
2.
go back to reference DECIBEL Collaborative Study Group, Korver AM, Konings S, Dekker FW, et al. Newborn hearing screening vs later hearing screening and developmental outcomes in children with permanent childhood hearing impairment. JAMA. 2010;304:1701–8.CrossRef DECIBEL Collaborative Study Group, Korver AM, Konings S, Dekker FW, et al. Newborn hearing screening vs later hearing screening and developmental outcomes in children with permanent childhood hearing impairment. JAMA. 2010;304:1701–8.CrossRef
3.
go back to reference Lieu J. Variations in the prevalence of hearing loss in children: truth or artifact? Jama Otolaryngol Head Neck Surg. 2017;143:935–6.CrossRef Lieu J. Variations in the prevalence of hearing loss in children: truth or artifact? Jama Otolaryngol Head Neck Surg. 2017;143:935–6.CrossRef
4.
go back to reference Fortnum HM, Summerfield AQ, Marshall DH, Davis AC, Bamford JM. Prevalence of permanent childhood hearing impairment in the United Kingdom and implications for universal neonatal hearing screening: questionnaire based ascertainment study. BMJ. 2001;323:536–40.CrossRef Fortnum HM, Summerfield AQ, Marshall DH, Davis AC, Bamford JM. Prevalence of permanent childhood hearing impairment in the United Kingdom and implications for universal neonatal hearing screening: questionnaire based ascertainment study. BMJ. 2001;323:536–40.CrossRef
5.
go back to reference Feder KP, Michaud D, McNamee J, Fitzpatrick E, Ramage-Morin P, Beauregard Y. Prevalence of hearing loss among a representative sample of Canadian children and adolescents, 3 to 19 years of age. Ear Hear. 2017;38:7–20.CrossRef Feder KP, Michaud D, McNamee J, Fitzpatrick E, Ramage-Morin P, Beauregard Y. Prevalence of hearing loss among a representative sample of Canadian children and adolescents, 3 to 19 years of age. Ear Hear. 2017;38:7–20.CrossRef
6.
go back to reference Bess FH, Dodd-Murphy J, Parker RA. Children with minimal sensorineural hearing loss: prevalence, educational performance, and functional status. Ear Hear. 1998;19:339–54.CrossRef Bess FH, Dodd-Murphy J, Parker RA. Children with minimal sensorineural hearing loss: prevalence, educational performance, and functional status. Ear Hear. 1998;19:339–54.CrossRef
7.
go back to reference Porter H, Sladen DP, Ampah SB, et al. Developmental outcomes in early school-age children with minimal hearing loss. Am J Audiol. 2013;22:263–70.CrossRef Porter H, Sladen DP, Ampah SB, et al. Developmental outcomes in early school-age children with minimal hearing loss. Am J Audiol. 2013;22:263–70.CrossRef
8.
go back to reference Winiger AM, Alexander JM, Diefendorf AO. Minimal hearing loss: from a failure-based approach to evidence-based practice. Am J Audiol. 2016;25:232–45.CrossRef Winiger AM, Alexander JM, Diefendorf AO. Minimal hearing loss: from a failure-based approach to evidence-based practice. Am J Audiol. 2016;25:232–45.CrossRef
9.
go back to reference Wieske RCN, Nijnuis MG, Carmiggelt BC, Wagenaar-Fisher MM, Boere-Boonekamp MM. Preventive youth health care in 11 European countries: an exploratory analysis. Int J Public Health. 2012;57:637–41.CrossRef Wieske RCN, Nijnuis MG, Carmiggelt BC, Wagenaar-Fisher MM, Boere-Boonekamp MM. Preventive youth health care in 11 European countries: an exploratory analysis. Int J Public Health. 2012;57:637–41.CrossRef
10.
go back to reference European Federation of Audiology Societies. Minutes of meeting of Working Group for School Hearing Screening on 15 November 2017. Leuven: European Federation of Audiology Societies; 2017. European Federation of Audiology Societies. Minutes of meeting of Working Group for School Hearing Screening on 15 November 2017. Leuven: European Federation of Audiology Societies; 2017.
11.
go back to reference Harrison R. Noise-induced hearing loss in children: a “ess than silent” environmental danger. Paediatr Child Health. 2008;13:377–82.CrossRef Harrison R. Noise-induced hearing loss in children: a “ess than silent” environmental danger. Paediatr Child Health. 2008;13:377–82.CrossRef
12.
go back to reference Sliwinski-Kowalska M, Davis A. Noise-induces hearing loss. Noise Health. 2012;14:274–80.CrossRef Sliwinski-Kowalska M, Davis A. Noise-induces hearing loss. Noise Health. 2012;14:274–80.CrossRef
13.
14.
go back to reference Skarzynski H, Piotrowska A. Screening for pre-school and school-aged hearing: European consensus statement. Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2012;76:120–1.CrossRef Skarzynski H, Piotrowska A. Screening for pre-school and school-aged hearing: European consensus statement. Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2012;76:120–1.CrossRef
15.
go back to reference Smits C, Kapteyn TS, Houtgast T. Development and validation of an automatic speech-in-noise screening test by telephone. Int J Audiol. 2004;43:15–28.CrossRef Smits C, Kapteyn TS, Houtgast T. Development and validation of an automatic speech-in-noise screening test by telephone. Int J Audiol. 2004;43:15–28.CrossRef
16.
go back to reference Jansen S, Luts H, Dejonckere P, Wieringen A van, Wouters J. Efficient hearing screening in noise-exposed listeners using the digit triplet test. Ear Hear. 2013;34(6):773–8.CrossRef Jansen S, Luts H, Dejonckere P, Wieringen A van, Wouters J. Efficient hearing screening in noise-exposed listeners using the digit triplet test. Ear Hear. 2013;34(6):773–8.CrossRef
Metagegevens
Titel
Systematische opsporing van lawaaischade bij jongeren
Een geautomatiseerde spraak-in-ruis test (SPIN-test) in de centra voor leerlingenbegeleiding (CLB) in Vlaanderen
Auteurs
C. Guérin
K. Van Hoeck
S. Denys
A. Van Wieringen
J. Wouters
K. Hoppenbrouwers
Publicatiedatum
05-09-2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg / Uitgave 5-6/2018
Print ISSN: 1567-8644
Elektronisch ISSN: 1876-598X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12452-018-0153-y

Andere artikelen Uitgave 5-6/2018

JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 5-6/2018 Naar de uitgave