Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-04-2013 | Original Paper | Uitgave 4/2013

Journal of Autism and Developmental Disorders 4/2013

Syndrome Specificity and Mother–Child Interactions: Examining Positive and Negative Parenting Across Contexts and Time

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 4/2013
Auteurs:
Jan Blacher, Bruce L. Baker, Araksia Kaladjian

Abstract

This study examined the extent to which child syndromes and observation context related to mothers’ parenting behaviors. Longitudinal observations were conducted of parenting behavior across ages 3, 4, and 5 years during structured and unstructured activities. The 183 participants included mothers of children with autism spectrum disorders, cerebral palsy, Down syndrome, undifferentiated developmental delay, or typical cognitive development. Negative parenting behaviors were higher in structured activities and higher in mothers of children in all developmentally delayed groups. Positive parenting was higher in unstructured activities and especially high for mothers of children with Down syndrome. Despite differences found through direct observation of parenting children in different diagnostic groups, they are not as strong as syndrome-group differences found through more commonly used self-report questionnaires assessing domains like parenting stress.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2013

Journal of Autism and Developmental Disorders 4/2013 Naar de uitgave