Skip to main content
Top

2007 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Supervisie als voorbeeldleren

De pastorale supervisor als reflectiebevorderend rolmodel

Auteur : Paul Vermeer

Gepubliceerd in: Professionele begeleiding en spiritualiteit

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

De vraag naar de verhouding tussen generieke supervisie en specifieke supervisie wordt in de literatuur meestal zo beantwoord, dat supervisie als

methode

generiek wordt genoemd en de

uitvoering

specifiek. Supervisie wordt gezien als een begeleidingsmethode gericht op het beter leren uitvoeren van relatiegerichte, dienstverlenende beroepen. Supervisie is dan generiek te noemen in de zin dat de methodische uitgangspunten van supervisie hetzelfde blijven ongeacht de concrete beroepsuitvoering die wordt gesuperviseerd. Supervisie is als didactische methode niet gekoppeld aan een bepaald beroep (Siegers, 2002, pag. 24; Van Kessel, 1997, pag. 138). Methodisch maakt het dan ook niet uit of in supervisie de werkuitvoering van een arts, maatschappelijk werker of bijvoorbeeld een pastor centraal staat.

Metagegevens
Titel
Supervisie als voorbeeldleren
Auteur
Paul Vermeer
Copyright
2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9546-0_7