2007 | OriginalPaper | Hoofdstuk
Supervisie als voorbeeldleren
De pastorale supervisor als reflectiebevorderend rolmodel
Auteur : Paul Vermeer
Gepubliceerd in: Professionele begeleiding en spiritualiteit
Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum
De vraag naar de verhouding tussen generieke supervisie en specifieke supervisie wordt in de literatuur meestal zo beantwoord, dat supervisie als
methode
generiek wordt genoemd en de
uitvoering
specifiek. Supervisie wordt gezien als een begeleidingsmethode gericht op het beter leren uitvoeren van relatiegerichte, dienstverlenende beroepen. Supervisie is dan generiek te noemen in de zin dat de methodische uitgangspunten van supervisie hetzelfde blijven ongeacht de concrete beroepsuitvoering die wordt gesuperviseerd. Supervisie is als didactische methode niet gekoppeld aan een bepaald beroep (Siegers, 2002, pag. 24; Van Kessel, 1997, pag. 138). Methodisch maakt het dan ook niet uit of in supervisie de werkuitvoering van een arts, maatschappelijk werker of bijvoorbeeld een pastor centraal staat.