Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-01-2012 | Uitgave 1/2012

Journal of Abnormal Child Psychology 1/2012

Subjective, Autonomic, and Endocrine Reactivity during Social Stress in Children with Social Phobia

Tijdschrift:
Research on Child and Adolescent Psychopathology > Uitgave 1/2012
Auteurs:
Martina Krämer, Wiebke Lina Seefeldt, Nina Heinrichs, Brunna Tuschen-Caffier, Julian Schmitz, Oliver Tobias Wolf, Jens Blechert

Abstract

Reports of exaggerated anxiety and physiological hyperreactivity to social-evaluative situations are characteristic of childhood social phobia (SP). However, laboratory research on subjective, autonomic and endocrine functioning in childhood SP is scarce, inconsistent and limited by small sample sizes, limited breadth of measurements, and the use of non-standardized stressor tasks. We exposed 8–12-year-old children with DSM-IV SP (n = 41) and matched healthy control children (HC; n = 40) to the Trier Social Stress Test for Children (TSST-C) while measuring subjective anxiety, heart rate (HR) and salivary alpha-amylase (sAA) as well as salivary cortisol. The SP children showed heightened reactivity to the TSST-C on subjective anxiety compared to the HC children but not a heightened reactivity in HR, sAA or cortisol. However, the SP children showed chronically elevated HR levels throughout the whole laboratory session. Whereas subjective anxiety seems to respond specifically to social-evaluative stress in childhood SP, HR levels may be chronically elevated suggesting a more generalized autonomic hyperreactivity.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2012

Journal of Abnormal Child Psychology 1/2012 Naar de uitgave