Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-06-2014 | Uitgave 2/2014

Jeugdbeleid 2/2014

Sturing verhindert leerprocessen

Tijdschrift:
Jeugdbeleid > Uitgave 2/2014
Auteurs:
Prof. dr. Klasien Horstman, Inge Lecluijze, Bart Penders, Frans Feron
Belangrijke opmerkingen
Prof. dr. Klasien Horstman is hoogleraar Filosofie van de Publieke Gezondheidszorg. Inge Lecluijze MSc doet promotieonderzoek naar de Verwijsindex. Dr. Bart Penders is universitair docent en prof. dr. Frans Feron is hoogleraar Sociale Geneeskunde, in het bijzonder Jeugdgezondheidszorg. Ze zijn allen werkzaam aan de Universiteit Maastricht. Reactie? E-mail naar k.horstman@maastrichtuniversity.nl.

Samenvatting

De wet Verwijsindex Risico jongeren is in 2010 aangenomen. Die wet verplicht gemeenten om afspraken te maken met organisaties die met kinderen werken om zich, meestal via aan lokale index, aan te sluiten op de landelijke Verwijsindex.De index is opgenomen in de nieuwe Jeugdwet. De Verwijsindex wordt gepresenteerd als een ‘simpel instrument’ dat er voor zal zorgen dat er ‘geen kinderentussen wal en schip vallen’.
Vroegsignalering van risicokinderen in de Verwijsindex komt volgens de auteurs neer op het geven van een ongefundeerd professioneel oordeel, wat leidt tot professionele weerstand. Zij vragen zich af of de index een databank van vermoedensis over mogelijke problemen voor een kind in-de-toekomst of een systeemvoor hulpverleners voor coördinatie van concrete zorg in het hier-en-nu. Door de oproep aan professionals om meer te signaleren, maken sommige organisaties‘signaleren’ zelfs tot een prestatie-indicator; een professional of afdeling die weinig signaleert, wordt op het matje geroepen.
De auteurs constateren een juridische en bestuurlijke druk om pseudo-risicodiagnostiekte bedrijven, en hebben nog meer onderbouwde bezwaren.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2014

Jeugdbeleid 2/2014 Naar de uitgave

OriginalPaper

Help(t) een baas?!

EditorialNotes

Vooraf