Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Sturing van kwaliteit

Auteur : Gabriëlle Verbeek

Gepubliceerd in: Kwaliteitszorg, onze zorg!

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het management in de zorginstellingen maakt het mogelijk dat er kwaliteitsbeleid is. Door goed de doelstellingen van de organisatie te formuleren, geeft een bestuurder richting aan allerlei keuzes die gemaakt worden. Organisaties hebben een kwaliteitsplan nodig waarbinnen initiatieven van onderop ingebouwd kunnen worden. Ook is het mogelijk om met behulp van objectieve informatie uit allerlei bronnen (patiënten/cliënten, eigen medewerkers, registratiesystemen) een kwaliteitsbeleid te formuleren met bijbehorende acties en projecten. Het management stuurt op ‘harde’ kanten, zoals geleverde productie en prestatienormen, maar vergeet ook de ‘zachte’ kant niet, zodat er een open leerklimaat is waarin fouten bespreekbaar en oplosbaar zijn. Nieuwe vormen van sturing van kwaliteitszorg zijn in opkomst, waaronder zelfsturing en zelforganisatie. Als er sprake is van zelfsturing of zelforganisatie, regelt het team belangrijke zaken zelf en bewaakt de kwaliteit van de zorg met behulp van kwaliteitsinformatie en eigen doelen. Door ‘slim en slank werken’ kan de sturing op kwaliteit én kosten worden verbeterd.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Metagegevens
Titel
Sturing van kwaliteit
Auteur
Gabriëlle Verbeek
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1992-3_6