Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. Structureren en leidinggeven

Auteurs : Anneke Strik, Jacqueline Schoemaker

Gepubliceerd in: Interactievaardigheden

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Door structuur te bieden aan kinderen breng je een ordening aan in de wereld om hen heen. Het gaat om vaste volgordes in bepaalde handelingen en gebeurtenissen, waardoor herkenbare patronen ontstaan in de dag, de week, de maand, het seizoen, het jaar, het leven. De herhalingen en de variaties in de herhalingen functioneren zoals een ritme in de muziek en de natuur. Bij structuur bieden gaat het ook om het aangeven van kaders waarbinnen de kinderen ruimte krijgen om te exploreren en hun gang te gaan. Daarnaast draagt het bieden van structuur bij aan het creëren van een groepsgevoel. Leidinggeven houdt in dat een pedagogisch medewerker op een effectieve en positieve manier richting geeft aan gedrag van kinderen op momenten dat ze niet in staat zijn om zelf hun gedrag te bepalen. Het gaat om het aansturen van de kinderen en het stellen van grenzen wanneer kinderen zich buiten de kaders bewegen. Uiteindelijk moeten kinderen leren hun eigen gedrag te sturen.
Metagegevens
Titel
Structureren en leidinggeven
Auteurs
Anneke Strik
Jacqueline Schoemaker
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2099-8_3