Skip to main content
Top

2013 | OriginalPaper | Hoofdstuk

12. Stress in de omgang met leeftijdgenoten

Auteur : Jan van der Ploeg

Gepubliceerd in: Stress bij kinderen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Inleiding

Met het ouder worden komen kinderen steeds meer in contact met leeftijdgenoten. Dat begint al in het kinderdagverblijf. Aanvankelijk zijn deze contacten nog vrij oppervlakkig, maar naarmate het kind ouder wordt, krijgen de interacties met leeftijdgenoten meer betekenis. Lange tijd is het belang van de omgang met leeftijdgenoten onderschat. Inmiddels is bekend dat die relaties een belangrijke bijdrage leveren in de ontwikkeling. Zo leren kinderen in de omgang met andere kinderen hoe ze ruzies kunnen voorkomen, hoe ze vrienden maken, hoe ze zich wel en niet moeten gedragen, hoe ze oog krijgen voor de belangen van anderen enzovoort. De vrijetijdsbesteding is een oefenterrein voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden. De contacten tussen leeftijdgenoten hebben er de laatste jaren een nieuwe dimensie bij gekregen doordat er via internet steeds meer onderling wordt gecommuniceerd. Het zijn niet alleen de face-to-face ervaringen die tellen, ook de contacten via de moderne media zijn belangrijke ervaringen.
Metagegevens
Titel
Stress in de omgang met leeftijdgenoten
Auteur
Jan van der Ploeg
Copyright
2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0419-6_12