Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-04-2008 | Uitgave 3/2008

Journal of Abnormal Child Psychology 3/2008

Stress Generation in Adolescent Depression: The Moderating Role of Child Abuse and Neglect

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 3/2008
Auteurs:
Kate L. Harkness, Margaret N. Lumley, Alanna E. Truss
Belangrijke opmerkingen
This research was supported by a New Investigator Award from the Hospital for Sick Children Foundation.

Abstract

The present study examined the role of childhood abuse and neglect and depression recurrence in moderating the generation of stressful life events in adolescent depression. Maltreatment history and stressful life events were assessed using two rigorous contextual interviews and rating systems. In a sample of 59 community depressed adolescents we found significantly higher rates of interpersonal events in the 3-month period immediately following depression episode onset versus the 3-month period immediately preceding onset in adolescents with a history of childhood maltreatment. By contrast, rates of events remained constant over a matched period in a control group of non-maltreated adolescents. Furthermore, the generation of interpersonal events only held among those on a first onset of depression. These results suggest that a history of childhood abuse and neglect exacerbates the psychosocial dysfunction associated with the onset of depression, particularly in the very first episode.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2008

Journal of Abnormal Child Psychology 3/2008 Naar de uitgave