Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. Strategieën voor de diagnostiek van getraumatiseerde kinderen

Auteurs : Judith A. Cohen, Anthony P. Mannarino, Esther Deblinger

Gepubliceerd in: Behandeling van trauma bij kinderen en adolescenten

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het TF-CBT-model heeft brede toepassingsmogelijkheden, dus het is belangrijk dat de behandelaar het kind en zijn of haar gezin beoordeelt op de aanwezigheid van een breed scala aan specifieke psychiatrische stoornissen die zich in de nasleep van een traumatische gebeurtenis kunnen manifesteren. Een zorgvuldige diagnostische beoordeling is ook essentieel om het behandelproces af te kunnen stemmen op de individuele behoeften van het kind en zijn of haar gezin. Een diagnose kan het best worden gesteld op basis van informatie van meerdere partijen die verschillende methodes gebruiken, zoals interviews, observaties en gestandaardiseerde zelfrapportages en rapportages door de ouders. Om een objectief en helder beeld van het functioneren van het kind te krijgen is het van cruciaal belang om afzonderlijk met het kind en zijn of haar ouders te spreken. Ook is het waardevol om een goed beeld te hebben van de coping- en aanpassingsmechanismen van de ouders en van hun vermogen om volledig aan het behandelproces deel te nemen. Een goed gedocumenteerde diagnose is tegenwoordig bovendien noodzakelijk om verantwoording af te leggen aan de financierende en de certificerende instanties; zij vragen om accurate diagnoses op basis van bestaande psychopathologie. Hier bespreken we nuttige strategieën om een inschatting te maken van de blootstelling aan trauma en traumagerelateerde symptomen bij kinderen en adolescenten.
Voetnoten
1
Zie ook de checklist van de CAPS-CA. Ramón Lindauer (Red.) CAPS-CA DSM-5complete set. Klinisch interview voor PTSS bij kinderen en adolescenten. Houten: Bohn Stafleu van Loghum (ISBN 9789036823470).
 
Metagegevens
Titel
Strategieën voor de diagnostiek van getraumatiseerde kinderen
Auteurs
Judith A. Cohen
Anthony P. Mannarino
Esther Deblinger
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2594-8_2