Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 3/2015

29-10-2015

Stoute jongens, lieve meisjes?

De invloed van biologische factoren en socialisatie door ouders op genderontwikkeling. Reisverslag

Auteur: Joyce J. Endendijk, MSc

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Mede dankzij de reisbeurs van Kind & Adolescent heb ik van september tot en met december 2014 een bezoek kunnen brengen aan prof. dr. Sheri Berenbaum aan The Pennsylvania State University. Zij is een internationaal erkend expert op het gebied van de genderontwikkeling van kinderen en adolescenten, het hoofdonderwerp van mijn dissertatieonderzoek. Genderontwikkeling omvat onder andere de ontwikkeling van genderverschillen in gedrag en cognitie, de ontwikkeling van een eigen genderidentiteit, en het leren van de genderrollen en de sociale conventies omtrent gepast gedrag voor jongens en meisjes die gelden in een bepaalde cultuur. Diverse biologische en sociale factoren spelen een rol in de genderontwikkeling van kinderen (voor een overzicht zie Hyde 2014; McHale et al. 2003). …
Literatuur
go back to reference Berenbaum, S. A., & Beltz, A. M. (2011). Sexual differentiation of human behaviour: Effects of prenatal and pubertal organizational hormones. Frontiers in Neuroendocrinology, 32, 183–200. doi:10.1016/j.yfrne.2011.03.001.CrossRefPubMed Berenbaum, S. A., & Beltz, A. M. (2011). Sexual differentiation of human behaviour: Effects of prenatal and pubertal organizational hormones. Frontiers in Neuroendocrinology, 32, 183–200. doi:10.1016/j.yfrne.2011.03.001.CrossRefPubMed
go back to reference Cohen-Bendahan, C. C. C., Beek, C. van de, & Berenbaum, S. A. (2005). Prenatal sex hormone effects on child and adults sex-typed behavior: Methods and findings. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 29, 353–384. doi:10.1016/j.neubiorev.2004.11.004.CrossRefPubMed Cohen-Bendahan, C. C. C., Beek, C. van de, & Berenbaum, S. A. (2005). Prenatal sex hormone effects on child and adults sex-typed behavior: Methods and findings. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 29, 353–384. doi:10.1016/j.neubiorev.2004.11.004.CrossRefPubMed
go back to reference Dobbs, J., Arnold, D. H., & Doctoroff, G. L. (2004). Attention in the preschool classroom: The relationships among child gender, child misbehavior, and types of teacher attention. Early Child Development and Care, 174, 281–295. doi:10.1080/0300443032000153598.CrossRef Dobbs, J., Arnold, D. H., & Doctoroff, G. L. (2004). Attention in the preschool classroom: The relationships among child gender, child misbehavior, and types of teacher attention. Early Child Development and Care, 174, 281–295. doi:10.1080/0300443032000153598.CrossRef
go back to reference Else-Quest, N. M., Hyde, J. S., Goldsmith, H. H., & Hulle, C. A. van (2006). Gender differences in temperament: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 132, 33–72. doi:10.1037/0033-2909.132.1.33.CrossRefPubMed Else-Quest, N. M., Hyde, J. S., Goldsmith, H. H., & Hulle, C. A. van (2006). Gender differences in temperament: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 132, 33–72. doi:10.1037/0033-2909.132.1.33.CrossRefPubMed
go back to reference Endendijk, J. J., Groeneveld, M. G., Mesman, J., Pol, L. D. van der, Berkel, S. R. van, Hallers-Haalboom, E. T., & Bakermans-Kranenburg, M. J. (under review). Gender differences in child aggression: Relations with gender-differentiated parenting and parents’ gender stereotypes. Child Development Endendijk, J. J., Groeneveld, M. G., Mesman, J., Pol, L. D. van der, Berkel, S. R. van, Hallers-Haalboom, E. T., & Bakermans-Kranenburg, M. J. (under review). Gender differences in child aggression: Relations with gender-differentiated parenting and parents’ gender stereotypes. Child Development
go back to reference Hines, M. (2004). Brain Gender. New York: Oxford University Press. Hines, M. (2004). Brain Gender. New York: Oxford University Press.
go back to reference Hyde, J. S. (2014). Gender similarities and differences. Annual Review of Psychology, 65, 373–398. doi:10.1146/annurev-psych-010213-115057.CrossRefPubMed Hyde, J. S. (2014). Gender similarities and differences. Annual Review of Psychology, 65, 373–398. doi:10.1146/annurev-psych-010213-115057.CrossRefPubMed
go back to reference Kim-Cohen, J., Caspi, A., Taylor, A., Williams, B., Newcombe, R., Craig, I. W., & Moffitt, T. E. (2006). MAOA, maltreatment, and gene-environment interaction predicting children’s mental health: New evidence and a meta-analysis. Molecular Psychiatry, 11, 903–913. doi:10.1038/sj.mp.4001851.CrossRefPubMed Kim-Cohen, J., Caspi, A., Taylor, A., Williams, B., Newcombe, R., Craig, I. W., & Moffitt, T. E. (2006). MAOA, maltreatment, and gene-environment interaction predicting children’s mental health: New evidence and a meta-analysis. Molecular Psychiatry, 11, 903–913. doi:10.1038/sj.mp.4001851.CrossRefPubMed
go back to reference McHale, S. M., Crouter, A. C., & Whiteman, S. D. (2003). The family contexts of gender development in childhood and adolescence. Social Development, 12, 125–148. doi:10.1111/1467-9507.00225.CrossRef McHale, S. M., Crouter, A. C., & Whiteman, S. D. (2003). The family contexts of gender development in childhood and adolescence. Social Development, 12, 125–148. doi:10.1111/1467-9507.00225.CrossRef
go back to reference Meyer-Lindenberg, A., Buckholtz, J. W., Kolachana, B., Hariri, A. R., Pezawas, L., Blasi, G., Wabnitz, A., Honea, R., Verchinski, B., Callicott, J. H., Egan, M., Mattay, V., Weinberger, D. R. (2006). Neural mechanisms of genetic risk for impulsivity and violence in humans, Proceedings of the National Academy of Sciences, 103, 6269–6274. doi:10.1073/pnas.0511311103.CrossRef Meyer-Lindenberg, A., Buckholtz, J. W., Kolachana, B., Hariri, A. R., Pezawas, L., Blasi, G., Wabnitz, A., Honea, R., Verchinski, B., Callicott, J. H., Egan, M., Mattay, V., Weinberger, D. R. (2006). Neural mechanisms of genetic risk for impulsivity and violence in humans, Proceedings of the National Academy of Sciences, 103, 6269–6274. doi:10.1073/pnas.0511311103.CrossRef
go back to reference Rose, A. J., & Rudolph, K. D. (2006). A review of sex differences in peer relationship processes: Potential trade-offs for the emotional and behavioral development of girls and boys. Psychological Bulletin, 132, 98–131. doi:10.1037/0033-2909.132.1.9.PubMedCentralCrossRefPubMed Rose, A. J., & Rudolph, K. D. (2006). A review of sex differences in peer relationship processes: Potential trade-offs for the emotional and behavioral development of girls and boys. Psychological Bulletin, 132, 98–131. doi:10.1037/0033-2909.132.1.9.PubMedCentralCrossRefPubMed
go back to reference Udry, J. R. (2000). Biological limits of gender construction. American Sociological Review, 65, 443–457. doi:10.2307/2657466.CrossRef Udry, J. R. (2000). Biological limits of gender construction. American Sociological Review, 65, 443–457. doi:10.2307/2657466.CrossRef
Metagegevens
Titel
Stoute jongens, lieve meisjes?
De invloed van biologische factoren en socialisatie door ouders op genderontwikkeling. Reisverslag
Auteur
Joyce J. Endendijk, MSc
Publicatiedatum
29-10-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 3/2015
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-015-0092-1

Andere artikelen Uitgave 3/2015

Kind en adolescent 3/2015 Naar de uitgave