Gepubliceerd in:
01-04-2022 | Uit de ivoren toren
Stop kinderen niet in een hokje
Auteur:
Ruben Fukkink
Gepubliceerd in:
Management Kinderopvang
|
Uitgave 2/2022
Log in om toegang te krijgen
Extract
Emily Foster-Hanson onderzocht met collega's van de New York Universiteit of het uitmaakt of je kinderen vraagt of ze willen 'helpen' of 'een helper' willen zijn. Dat klinkt ongeveer hetzelfde, maar toch luistert het bij kinderen nauw. In een hoekje van een museum werden kleuters (en hun ouders) gevraagd mee te doen met een klein taakje. Er lagen poppen en de kinderen wezen eerst één pop aan: die pop was daarna als het ware het kind. De assistent pakte deze pop en het taakje begon. De kinderen kregen het volgende te horen:
Sommige kinderen kiezen ervoor te helpen / helper te zijn. Jij kan helpen / helper zijn als je dingen opraapt, als iemand iets moet doen, en je kan helpen / helper zijn als iemand hulp nodig heeft. Daarna volgde een verhaaltje dat de onderzoeksassistent vertelde over een schooldag waar de leerkracht aan de pop (dus eigenlijk: aan het kind) vraagt: '
[Naam kind], wil jij helpen met melk inschenken?' en jij zegt: 'OK'. Jij schenkt de melk in de bekers, het pak melk is wel zwaar. Je wilt echt
helpen / helper
zijn, dus je schenkt alle bekers vol. De leerkracht zegt daarna: 'Dank je voor het
helpen / dat je een helper bent.' Er was ook een andere versie. Hier ging het melk inschenken niet goed. De leerkracht sprak dan:
'Hmm, that didn't go so well.' …