Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:
Omslag van het boek

2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk

1 Starten met praktijkonderzoek

Auteurs : Maaike Smit, Suzanne Verdonschot

Gepubliceerd in: Praktijkonderzoek

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Onderzoek kan starten bij een probleem of een succes. Bijvoorbeeld als het nodig is een probleem op te lossen of als het nodig is te snappen waarom iets zo goed ging; zo is het mogelijk om er lessen uit te trekken. Om succesvol praktijkonderzoek te doen, helpt het als je nieuwsgierig bent naar dit probleem of succes. Er is ook urgentie nodig: er moet een vraag zijn waarvan je het je niet kunt permitteren hem onbeantwoord te laten. Elk van deze drie ingrediënten (een probleem of succes, nieuwsgierigheid en urgentie) kan het startpunt zijn voor een onderzoek. Bijvoorbeeld: het ziekteverzuim is hoog en in de afdelingsvergadering is besloten dat het tijd is om in actie te komen (er is een duidelijk probleem en het is urgent). Iemand wil graag meer te weten komen over de relatie tussen loopbaanfase en leergedrag (nieuwsgierigheid als startpunt). Een project dreigt mis te lopen en alle blikken zijn op jou gericht (het is urgent). Meestal komt een onderzoek pas echt van de grond als elk van de drie elementen aanwezig is. Er is niet alleen een probleem, maar de betrokkenen voelen ook urgentie en nieuwsgierigheid.
Metagegevens
Titel
1 Starten met praktijkonderzoek
Auteurs
Maaike Smit
Suzanne Verdonschot
Copyright
2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8239-2_1