Skip to main content
Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. Stagiair en stagebegeleider

Auteur : Joost Dupont

Gepubliceerd in: De beroepshouding van fysiotherapeuten

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Leerdoelen

Dit hoofdstuk gaat uitgebreid in op de stageperiode. Wat kan de stagiair verwachten? Komen zijn verwachtingen rond het vak uit in de praktijk? Hoe verloopt het contact met de stagebegeleider? En wat is een goede stagebegeleider?
Na bestudering van dit hoofdstuk weet je:
  • wat volgens fysiotherapeuten de voor- en nadelen zijn van het idealisme dat veel stagiaires kenmerkt;
  • wat de gevaren van perfectionisme zijn;
  • dat onzekerheid tijden de stage heel normaal is en hoe je een te grote onzekerheid kunt verminderen;
  • hoe je volgens stagebegeleiders dient om te gaan met de feedback die je van hen krijgt;
  • wat volgens stagebegeleiders vijf belangrijke omgangsvormen zijn in het contact met de patiënt;
  • wat stagebegeleiders verwachten van de manier waarop stagiaires met hen omgaan;
  • wat je wel en wat je beter niet kunt ‘kopiëren’ van je stagebegeleider;
  • wat je – volgens stagebegeleiders – van een goede stagebegeleider mag verwachten;
  • hoe je, door adviezen van fysiotherapeuten bij deze thema’s toe te passen in de praktijk, de eigenschappen verstandigheid, rechtvaardigheid, moed en passie – en daarmee een professionele beroepshouding – kunt ontwikkelen.
Voetnoten
1
Citaat overgenomen uit: J. Dupont (2003). Fysiotherapie en Ethiek. Visies van 60 fysiotherapeuten op professionaliteit, Syllabus. Nijmegen: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
 
2
Ibid.
 
3
Ibid.
 
4
Ibid.
 
5
Ibid.
 
6
Citaat overgenomen uit: J. Dupont (2003). Fysiotherapie en Ethiek. Visies van 60 fysiotherapeuten op professionaliteit, Syllabus. Nijmegen: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
 
7
We volgen in deze paragraaf Rik Torfs, rector van de Universiteit van Leuven, die zegt over (het ontstaan van) angst: ‘Angst leeft bij wie al wat verloor en voelt dat hij nog meer kan verliezen. Hoeveel weet hij niet precies. Juist dat maakt het angstig en bezorgd.’ (R. Torfs: ‘Bang van geluk’, in Trouw, Letter en Geest, editie 14 september 2013). Uiteraard is er (vanuit de psychologie) nog veel meer over mogelijke oorzaken van angst te zeggen. Het is aan de docent om vanuit zijn (psychologische) expertise aan te vullen of bij te stellen wat in deze paragraaf over (het ontstaan van) angst wordt gezegd.
 
8
B. Visser-Fijn van Draat, H. van Slooten & A. Vis (2006). Beroepsethiek en Gedragsregels voor de Fysiotherapeut. Amersfoort: KNGF, p. 36.
 
9
Citaat overgenomen uit: J. Dupont (2003). Fysiotherapie en Ethiek. Visies van 60 fysiotherapeuten op professionaliteit, Syllabus. Nijmegen: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
 
10
Citaat overgenomen uit: J. Dupont (2003). Fysiotherapie en Ethiek. Visies van 60 fysiotherapeuten op professionaliteit, Syllabus. Nijmegen: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
 
11
Ibid.
 
12
Citaat overgenomen uit: J. Dupont (2003). Fysiotherapie en Ethiek. Visies van 60 fysiotherapeuten op professionaliteit, Syllabus. Nijmegen: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
 
13
B. Visser-Fijn van Draat, H. van Slooten & A. Vis (2006). Beroepsethiek en Gedragsregels voor de Fysiotherapeut. Amersfoort: KNGF, p. 36.
 
14
Zie hoofdstuk 1 voor het onderscheid tussen soft skills en hard skills.
 
15
Citaat overgenomen uit: J. Dupont (2003). Fysiotherapie en Ethiek. Visies van 60 fysiotherapeuten op professionaliteit, Syllabus. Nijmegen: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
 
Metagegevens
Titel
Stagiair en stagebegeleider
Auteur
Joost Dupont
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0379-3_5