Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-09-2015 | Empirical Research | Uitgave 9/2015

Journal of Youth and Adolescence 9/2015

Stability and Change in Adjustment Profiles Among Chinese American Adolescents: The Role of Parenting

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 9/2015
Auteurs:
Su Yeong Kim, Yijie Wang, Yishan Shen, Yang Hou

Abstract

Asian American adolescents are often depicted as academically successful but psychologically distressed, a pattern known as the achievement/adjustment paradox. In a sample of 444 Chinese American adolescents (54 % females), we identified three distinct patterns of adjustment in early adolescence, middle adolescence, and emerging adulthood: the well-adjusted group, which was the largest, exhibited high achievement and low psychological distress; the poorly-adjusted group exhibited poor achievement and moderate distress; and the paradox group exhibited relatively high achievement and high distress. More than half of the adolescents remained in the same profile over time. Adolescents with supportive parents were more likely to stay well-adjusted, and those with “tiger” parents were more likely to stay in the paradox group over time. The present study focused on the critical role of parenting in early adolescence, highlighting variations in Chinese American adolescents’ adjustment in multiple domains over time.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 9/2015

Journal of Youth and Adolescence 9/2015 Naar de uitgave