Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Neuropraxis 5/2016

13-10-2016 | Artikel

Spelend revalideren: is er toekomst voor virtual reality in de cognitieve kinderrevalidatie? Een literatuuroverzicht

Auteurs: Marc S. van den Heerik, Lauriane A. Spreij, Johanna M. A. Visser-Meily, Ingrid C. M. Rentinck, Marjolein Verhoef, Tanja C. W. Nijboer

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 5/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Inleiding

Binnen de kinderrevalidatie zijn cerebrale parese (CP) en niet-aangeboren hersenletsel (NAH) de meest voorkomende doelgroepen. In de huidige cognitieve diagnostiek en behandeling wordt gebruikgemaakt van statische methoden die moeilijk generaliseerbaar zijn naar het dynamische dagelijks leven. Een veelbelovende techniek die de mogelijkheid biedt een brug te slaan tussen cognitieve revalidatie en het dagelijks leven, is virtual reality (VR). In dit artikel wordt een overzicht gegeven van onderzoek waarbij VR is ingezet bij cognitieve diagnostiek en/of behandeling bij kinderen met CP of NAH. Het doel hiervan is inzicht te krijgen in hoeverre VR klinisch toepasbaar is binnen de cognitieve kinderrevalidatie.

Methoden

Voor het verzamelen van relevante artikelen is een systematische zoekstrategie uitgevoerd. Vervolgens is, aan de hand van een kwaliteitsbeoordeling, de methodologische kwaliteit aan de artikelen toegekend.

Resultaten

Negen studies zijn geïncludeerd. Aan de hand van de kwaliteitsbeoordeling hadden zes artikelen een matige en drie artikelen een lage kwaliteit. In de op diagnostiek gerichte studies kon, op basis van prestaties in een virtuele omgeving, een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen kinderen met NAH of CP en gezonde kinderen met betrekking tot aandacht, sociale cognitie of executieve functies. Daarnaast werden positieve effecten gevonden van het behandelen van visuospatiële functies binnen een virtuele omgeving bij kinderen met CP.

Discussie

Het geringe aantal studies laat veelbelovende resultaten zien, maar is slechts het begin van een nieuw onderzoeksveld dat het gebruik van VR onderzoekt in cognitieve kinderrevalidatie. Toekomstig onderzoek zal inzicht geven in de meerwaarde van VR in diagnostiek en behandeling binnen de cognitieve kinderrevalidatie.

Conclusie

Op basis van dit literatuuronderzoek kan gesteld worden dat de onderzoeksresultaten veelbelovend zijn voor het gebruik van VR in cognitieve diagnostiek en behandeling bij kinderen met NAH of CP. VR is echter momenteel nog niet inzetbaar als evidence based practice.
Literatuur
1.
go back to reference Hadders-Algra M, Maathuis K, Pangalila RF, Becher J, Moor JMH. Kinderrevalidatie. Assen: Koninklijke Van Gorcum; 2015. Hadders-Algra M, Maathuis K, Pangalila RF, Becher J, Moor JMH. Kinderrevalidatie. Assen: Koninklijke Van Gorcum; 2015.
2.
go back to reference Rosenbaum P, Panthe N, Leviton A, Goldstein M, Bax M, Damiano D, Dan B, Jacobsson BA. A report: the definition and classification of cerebral palsy. Dev Med Child Neurol. 2007;49(6):480.CrossRef Rosenbaum P, Panthe N, Leviton A, Goldstein M, Bax M, Damiano D, Dan B, Jacobsson BA. A report: the definition and classification of cerebral palsy. Dev Med Child Neurol. 2007;49(6):480.CrossRef
3.
go back to reference Hermans E, Winkens I, Winkel-Witlox S te, Iperen A van. Langetermijnproblemen volgend op revalidatie van kinderen en jongeren met NAH en hun gezinnen: resultaten van een pilot onderzoek. Ned Tijdschr Revalidatiegeneeskd. 2011;33(1):17–20. Hermans E, Winkens I, Winkel-Witlox S te, Iperen A van. Langetermijnproblemen volgend op revalidatie van kinderen en jongeren met NAH en hun gezinnen: resultaten van een pilot onderzoek. Ned Tijdschr Revalidatiegeneeskd. 2011;33(1):17–20.
4.
go back to reference Commissie CVA-Revalidatie. Richtlijn Cognitieve Revalidatie Niet-Aangeboren Hersenletsel. Een publicatie van Consortium Cognitieve Revalidatie. 2007. Commissie CVA-Revalidatie. Richtlijn Cognitieve Revalidatie Niet-Aangeboren Hersenletsel. Een publicatie van Consortium Cognitieve Revalidatie. 2007.
5.
go back to reference Halstead ME, McAvoy K, Devore CD, Carl R, Lee M, Logan K. Returning to learning following a concussion. Pediatrics. 2013;132(5):948–57.CrossRefPubMed Halstead ME, McAvoy K, Devore CD, Carl R, Lee M, Logan K. Returning to learning following a concussion. Pediatrics. 2013;132(5):948–57.CrossRefPubMed
6.
go back to reference Lindsay S, Hartman LR, Reed N, Gan C, Thomson N, Solomon B. A systematic review of hospital-to-school reintegration interventions for children and youth with acquired brain injury. PLOS ONE. 2015;10(4):1–19.CrossRef Lindsay S, Hartman LR, Reed N, Gan C, Thomson N, Solomon B. A systematic review of hospital-to-school reintegration interventions for children and youth with acquired brain injury. PLOS ONE. 2015;10(4):1–19.CrossRef
7.
go back to reference Gamito P, Oliveira J, Coelho C, Morais D, Lopes P, Pacheco J, Brito R, Soares F, Santos N, Barata AF. Cognitive training on stroke patients via virtual reality-based serious games. Disabil Rehabil. 2015:1–4. doi:10.3109/09638288.2014.934925. Gamito P, Oliveira J, Coelho C, Morais D, Lopes P, Pacheco J, Brito R, Soares F, Santos N, Barata AF. Cognitive training on stroke patients via virtual reality-based serious games. Disabil Rehabil. 2015:1–4. doi:10.​3109/​09638288.​2014.​934925.
8.
go back to reference Schultheis MT, Himelstein J, Rizzo AA. Virtual reality and neuropsychology: upgrading the current tools. J Head Trauma Rehabil. 2002;17(5):378–94.CrossRefPubMed Schultheis MT, Himelstein J, Rizzo AA. Virtual reality and neuropsychology: upgrading the current tools. J Head Trauma Rehabil. 2002;17(5):378–94.CrossRefPubMed
9.
go back to reference Braga LW, Da Paz AC Jr. The child with traumatic brain injury or cerebral palsy. A context-sensitive, family-based approach to development. London: Taylor and Francis; 2005. Braga LW, Da Paz AC Jr. The child with traumatic brain injury or cerebral palsy. A context-sensitive, family-based approach to development. London: Taylor and Francis; 2005.
10.
go back to reference Schuler T, Brütsch K, Müller R, Hedel HJ van, Meyer-Heim A. Virtual realities as motivational tools for robotic assisted gait training in children: a surface electromyography study. NeuroRehabilitation. 2011;28(4):401–11.PubMed Schuler T, Brütsch K, Müller R, Hedel HJ van, Meyer-Heim A. Virtual realities as motivational tools for robotic assisted gait training in children: a surface electromyography study. NeuroRehabilitation. 2011;28(4):401–11.PubMed
11.
go back to reference Bowman DA, McMahan RP. Virtual Reality: How much immersion is enough? Computer (Long Beach Calif). 2007;40(7):36–43. Bowman DA, McMahan RP. Virtual Reality: How much immersion is enough? Computer (Long Beach Calif). 2007;40(7):36–43.
12.
go back to reference Parsey CM, Schmitter-Edgecombe M. Applications of technology in neuropsychological assessment. Clin Neuropsychol. 2013;27(8):1328–61.CrossRefPubMed Parsey CM, Schmitter-Edgecombe M. Applications of technology in neuropsychological assessment. Clin Neuropsychol. 2013;27(8):1328–61.CrossRefPubMed
13.
go back to reference Verheul FJM, Spreij LA, Rooij NK de, Claessen MHG, Visser-Meily JMA, Nijboer TCW. Virtual Reality als behandeling in de cognitieve revalidatie. Ned Tijdschr Revalidatiegeneeskd. 2016;2:47–53. Verheul FJM, Spreij LA, Rooij NK de, Claessen MHG, Visser-Meily JMA, Nijboer TCW. Virtual Reality als behandeling in de cognitieve revalidatie. Ned Tijdschr Revalidatiegeneeskd. 2016;2:47–53.
14.
go back to reference Spreij LA, Visser-Meily JMA, Heugten CM van, Nijboer TCW. Novel insights into the rehabilitation of memory post acquired brain injury: a systematic review. Front Hum Neurosci. 2014;8(993):1–19. Spreij LA, Visser-Meily JMA, Heugten CM van, Nijboer TCW. Novel insights into the rehabilitation of memory post acquired brain injury: a systematic review. Front Hum Neurosci. 2014;8(993):1–19.
15.
go back to reference Penn PR, Rose FD, Johnson DA. Virtual enriched environments in paediatric neuropsychological rehabilitation following traumatic brain injury: feasibility, benefits and challanges. Dev Neurorehabil. 2009;12(1):32–43.CrossRefPubMed Penn PR, Rose FD, Johnson DA. Virtual enriched environments in paediatric neuropsychological rehabilitation following traumatic brain injury: feasibility, benefits and challanges. Dev Neurorehabil. 2009;12(1):32–43.CrossRefPubMed
16.
go back to reference Rizzo A, Kim GJ. A SWOT analysis of the field of VR rehabilitation and therapy. Teleoperators Virtual Environ. 2005;14(2):119–46.CrossRef Rizzo A, Kim GJ. A SWOT analysis of the field of VR rehabilitation and therapy. Teleoperators Virtual Environ. 2005;14(2):119–46.CrossRef
17.
go back to reference Thornton M, Marshall S, McComas J, Finestone H, McCormick A, Sveistrup H. Benefits of activity and virtual reality based balance exercise programmes for adults with traumatic brain injury: perceptions of participants and their caregivers. Brain Inj. 2005;19(12):989–1000.CrossRefPubMed Thornton M, Marshall S, McComas J, Finestone H, McCormick A, Sveistrup H. Benefits of activity and virtual reality based balance exercise programmes for adults with traumatic brain injury: perceptions of participants and their caregivers. Brain Inj. 2005;19(12):989–1000.CrossRefPubMed
18.
go back to reference Larson EB, Feigon M, Gagliardo P, Dvorkin AY. Virtual reality and cognitive rehabilitation: a review of current oucome research. NeuroRehabilitation. 2014;34:759–72.PubMed Larson EB, Feigon M, Gagliardo P, Dvorkin AY. Virtual reality and cognitive rehabilitation: a review of current oucome research. NeuroRehabilitation. 2014;34:759–72.PubMed
20.
go back to reference Oeffinger D, Gorton G, Bagley A, Nicholson D, Barnes D, Calmes J, Abel M, Damiano D, Kryscio R, Rogers S, Tylkowski C. Outcome assessments in children with cerebral palsy, part I: descriptive characteristics GMFCS Levels I to III. Dev Med Child Neurol. 2007;49(3):172–80.CrossRefPubMed Oeffinger D, Gorton G, Bagley A, Nicholson D, Barnes D, Calmes J, Abel M, Damiano D, Kryscio R, Rogers S, Tylkowski C. Outcome assessments in children with cerebral palsy, part I: descriptive characteristics GMFCS Levels I to III. Dev Med Child Neurol. 2007;49(3):172–80.CrossRefPubMed
21.
go back to reference Offringa M, Assendelft WJJ, Scholten RJPM. (redactie) Inleiding in evidence-based medicine: Klinisch handelen gebaseerd op bewijsmateriaal. Houten: Bohn Stafleu van Loghum; 2003, pag. 57–71. Offringa M, Assendelft WJJ, Scholten RJPM. (redactie) Inleiding in evidence-based medicine: Klinisch handelen gebaseerd op bewijsmateriaal. Houten: Bohn Stafleu van Loghum; 2003, pag. 57–71.
22.
go back to reference Snider L, Majnemer A, Darsaklis V. Virtual reality as a therapeutic modality for children with cerebral palsy. Dev Neurorehabil. 2010;13(2):120–8.CrossRefPubMed Snider L, Majnemer A, Darsaklis V. Virtual reality as a therapeutic modality for children with cerebral palsy. Dev Neurorehabil. 2010;13(2):120–8.CrossRefPubMed
23.
go back to reference Gilboa Y, Kerrouche B, Longaud-Vales A, Kieffer V, Tiberghien A, Aligon D, Mariller A, Mintegui A, Canizares C, Abada G, Chevignard MP. Describing the attention profile of children and adolescents with acquired brain injury using the virtual classroom. Brain Inj. 2015;29(13-14):1691–700.CrossRefPubMed Gilboa Y, Kerrouche B, Longaud-Vales A, Kieffer V, Tiberghien A, Aligon D, Mariller A, Mintegui A, Canizares C, Abada G, Chevignard MP. Describing the attention profile of children and adolescents with acquired brain injury using the virtual classroom. Brain Inj. 2015;29(13-14):1691–700.CrossRefPubMed
24.
go back to reference Erez N, Weiss PL, Kizony R, Rand D. Comparing performance within a virtual supermarket of children with traumatic brain injury to typically developing children: a pilot study. OTJR (Thorofare N J). 2013;33(4):218–27. Erez N, Weiss PL, Kizony R, Rand D. Comparing performance within a virtual supermarket of children with traumatic brain injury to typically developing children: a pilot study. OTJR (Thorofare N J). 2013;33(4):218–27.
25.
go back to reference Foreman N, Stanton D, Wilson P, Duffy H. Spatial knowledge of a real school environment acquired from virtual or physical models by able-bodied children and children with physical disabilities. J Exp Psychol Appl. 2003;9(2):67–74.CrossRefPubMed Foreman N, Stanton D, Wilson P, Duffy H. Spatial knowledge of a real school environment acquired from virtual or physical models by able-bodied children and children with physical disabilities. J Exp Psychol Appl. 2003;9(2):67–74.CrossRefPubMed
26.
go back to reference Bart O, Agam T, Weiss PL, Kizony R. Using video-capture virutal reality for children with acquired brain injury. Disabil Rehabil. 2011;33(17-18):1579–86.CrossRefPubMed Bart O, Agam T, Weiss PL, Kizony R. Using video-capture virutal reality for children with acquired brain injury. Disabil Rehabil. 2011;33(17-18):1579–86.CrossRefPubMed
27.
go back to reference Hanten G, Cook LG, Orsten K, Chapman SB, Li X, Wilde EA, Schnelle KP, Levin HS. Effects of traumatic brain injury on a virtual reality social problem solving task and relations to cortical thickness in adolescence. Neuropsychologia. 2011;49(3):486–97.CrossRefPubMed Hanten G, Cook LG, Orsten K, Chapman SB, Li X, Wilde EA, Schnelle KP, Levin HS. Effects of traumatic brain injury on a virtual reality social problem solving task and relations to cortical thickness in adolescence. Neuropsychologia. 2011;49(3):486–97.CrossRefPubMed
28.
go back to reference Cook LG, Hanten G, Orsten KD, Chapman SB, Li X, Wilde EA, Schnelle KP, Levin HS. Effects of moderate to severe traumatic brain injury on anticipating consequences of actions in adolescents: a preliminary study. J Int Neuropsychol Soc. 2013;19(5):508–17.CrossRefPubMed Cook LG, Hanten G, Orsten KD, Chapman SB, Li X, Wilde EA, Schnelle KP, Levin HS. Effects of moderate to severe traumatic brain injury on anticipating consequences of actions in adolescents: a preliminary study. J Int Neuropsychol Soc. 2013;19(5):508–17.CrossRefPubMed
29.
go back to reference Encarnação P, Alvarez L, Rios A, Maya C, Adams K, Cook A. Using virtual robot-mediated play activites to assess cognitive skills. Disabil Rehabil Assist Technol. 2014;9(3):231–41.CrossRefPubMed Encarnação P, Alvarez L, Rios A, Maya C, Adams K, Cook A. Using virtual robot-mediated play activites to assess cognitive skills. Disabil Rehabil Assist Technol. 2014;9(3):231–41.CrossRefPubMed
30.
go back to reference Deutsch JE, Borbely M, Filler J, Huhn K, Guarrera-Bowlby P. Use of a low-cost, commercially available gaming console (Wii) for rehabilitation of an adolescent with cerebral palsy. Phys Ther. 2008;88(10):1196–207.CrossRefPubMed Deutsch JE, Borbely M, Filler J, Huhn K, Guarrera-Bowlby P. Use of a low-cost, commercially available gaming console (Wii) for rehabilitation of an adolescent with cerebral palsy. Phys Ther. 2008;88(10):1196–207.CrossRefPubMed
31.
go back to reference Akhutina T, Foreman N, Krichevets A, Matikka L, Narhi V, Pylaeva N, Vahkuopus J. Improving spatial functioning in children with cerebral palsy using computerized and traditional game tasks. Disabil Rehabil. 2003;25(24):1361–71.CrossRefPubMed Akhutina T, Foreman N, Krichevets A, Matikka L, Narhi V, Pylaeva N, Vahkuopus J. Improving spatial functioning in children with cerebral palsy using computerized and traditional game tasks. Disabil Rehabil. 2003;25(24):1361–71.CrossRefPubMed
32.
go back to reference Holden MK. Virtual environments for motor rehabilitation: review. Cyberpsychol Behav. 2005;8(3):187–211.CrossRefPubMed Holden MK. Virtual environments for motor rehabilitation: review. Cyberpsychol Behav. 2005;8(3):187–211.CrossRefPubMed
33.
go back to reference Weiss PL, Tirosh E, Fehlings D. Role of virtual reality for cerebral palsy management. J Child Neurol. 2014;29(8):1119–24.CrossRefPubMed Weiss PL, Tirosh E, Fehlings D. Role of virtual reality for cerebral palsy management. J Child Neurol. 2014;29(8):1119–24.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Spelend revalideren: is er toekomst voor virtual reality in de cognitieve kinderrevalidatie? Een literatuuroverzicht
Auteurs
Marc S. van den Heerik
Lauriane A. Spreij
Johanna M. A. Visser-Meily
Ingrid C. M. Rentinck
Marjolein Verhoef
Tanja C. W. Nijboer
Publicatiedatum
13-10-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 5/2016
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/s12474-016-0135-2

Andere artikelen Uitgave 5/2016

Neuropraxis 5/2016 Naar de uitgave